RCS vässar hållbarhetsarbetet efter ett år med PBX

PUBLICERAD: 18 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

I oktober 2021 öppnade RCS sin första PBX-butik i Albano i Stockholm.

Reitan Convenience Sverige (RCS), som är franchisegivare för Pressbyrån och7-Eleven i Sverige, har varit igång ett år med sin PBX-butik för att prova sig fram till hållbara produkter. Nu ökar RCS ambitionen till att ha ett fullt hållbart sortiment i alla sina butiker till år 2030, med delmålet att vara ledande inom hållbarhet på svensk convenience-marknad till år 2025.

PBX är Reitan Convenience living lab där produkter och tjänster testas hållbarhetsmässigt, innan de tas vidare till Pressbyrån och 7-Elevens butiker. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns idag ett 30-tal produkter, bland annat kaffe från Lykke kaffegårdar i plastfria muggar, kolsyrade drycker från Coca-Cola i en förpackningsfri lösning med refill och godis i små förpackningar. Inredningen har där det gått återbrukats och återvunnet material har använts där det är möjligt.

RCS har ambitionen att alla Pressbyrån och 7-Eleven ska erbjuda ett fullt hållbart sortiment år 2030 och till 2025 vara ledande inom hållbarhet på den svenska convenience-marknaden. Flera lärdomar och produkter från PBX har redan tagits vidare.

”Det är roligt att se att vi redan under första året har kunnat ta ett flertal nya produkter från PBX till Pressbyrån och 7-Elevens butiker över hela landet. Nu fortsätter vi vårt arbete med att vidareutveckla PBX och vårt hållbarhetsarbete för att löpande hitta nya, innovativa och hållbara koncept och produkter. På sikt är ambitionen att resultatet av RCS undersökande hållbarhetsarbete i Sverige ska tas vidare till de övriga sex länder som vi är verksamma i, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience.

Exempel på produkter och lösningar, som efter att ha testats och klarat kraven, tagits vidare till 7-Eleven och Pressbyrån:
– System för hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket på produktnivå för hela Reitan Convenience.
– Energieffektiva lösningar för kylning av produkter.
– Nötter från Earth Control.
– Tuggummi från True Gum.
– Choklad från Divine och Tony’s.
– Grillade egengjorda mackor.
– Frukostprodukter, såsom chiapudding och overnight oats.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd