120 utvalda butiker ska driva ekoförsäljningen med nya grepp

PUBLICERAD: 5 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: John-Daniel Isacsson

120 utvalda butiker kraftsamlar för att på nya kreativa sätt vägleda sina kunder till de ekologiska alternativen. Bakom kampanjen står branschorganisationen Organic Sweden.

Butikskampanjen ”Handla ekologiskt – Tillsammans händer det” är en del av det internationella projektet Nudging Organic – ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna. Inom kampanjen kommer 120 utvalda butiker att skyltas upp med ett gemensamt kampanjmaterial.

”Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort. Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i den här satsningen och tillsammans med oss vågar pröva nya spännande sätt att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen”, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Inom projektet har nya kreativa grepp och tekniker – så kallad nudging – utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september månad. Insikterna från butiksexperimenten ligger till grund för ett bredare kampanjmaterial som rullas ut under oktober. Budskapen lyfter fram vinster med att välja ekologiskt, såsom ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, utan kemiska bekämpningsmedel, godare djurvälfärd och utan onödiga tillsatser.

I Sverige stöttas kampanjen av livsmedelsföretagen Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) och Arla Foods.

Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantmännen först med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännen blir först i världen att i år genomföra en fossilfri produktion av livsmedel i stor skala.
Drönarbild över öppna landskap

Han går från Oatly till The Green Dairy

Johan Girdo, operativ chef för Oatly i Europa, Mellanöstern och Afrika, har utsetts till ny vd i The Green Dairy.
Johan_Girdo_0001

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt