120 utvalda butiker kraftsamlar för att på nya kreativa sätt vägleda sina kunder till de ekologiska alternativen. Bakom kampanjen står branschorganisationen Organic Sweden.
Butikskampanjen ”Handla ekologiskt – Tillsammans händer det” är en del av det internationella projektet Nudging Organic – ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna. Inom kampanjen kommer 120 utvalda butiker att skyltas upp med ett gemensamt kampanjmaterial.
”Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort. Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i den här satsningen och tillsammans med oss vågar pröva nya spännande sätt att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen”, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.
Inom projektet har nya kreativa grepp och tekniker – så kallad nudging – utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september månad. Insikterna från butiksexperimenten ligger till grund för ett bredare kampanjmaterial som rullas ut under oktober. Budskapen lyfter fram vinster med att välja ekologiskt, såsom ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, utan kemiska bekämpningsmedel, godare djurvälfärd och utan onödiga tillsatser.
I Sverige stöttas kampanjen av livsmedelsföretagen Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) och Arla Foods.
Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.