Barnmatsföretaget Alex&Phil ska växa med nya delägare

PUBLICERAD: 4 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Investmentbolaget JCE och investeraren Nicklas Storåkers går in som delägare i Alex&Phil, som producerar naturligt näringsrik barnmat av ekologiska ingredienser. Investeringen gör att barnmatsföretaget nu kan skala upp verksamheten. Målet är att nå en omsättning på minst 200 miljoner kronor 2027.

Alex&Phil grundades 2015 av makarna Jenny Wessblad Hårdh och Robert Hårdh och fick namn efter parets två äldsta barn. Affärsidén var att skapa det som de själva saknade i barnmatshyllan: naturligt näringsrik och god mat av ekologiska ingredienser. Bolaget har vuxit till en omsättning på närmare 30 miljoner kronor och levererar nu barnmat i form av måltider, gröt och smoothies till sex länder där Sverige idag är den största marknaden.

JCE:s och Storåkers investering i Alex&Phil gör det möjligt för bolaget att skala upp marknadsföring och försäljning i nya kanaler och till nya marknader. Bolaget siktar även på att fortsätta utvecklingen av nya produkter i nya kategorier. Målet är att 2027 ha expanderat till de största europeiska marknaderna och nå en omsättning på minst 200 miljoner kronor.

”Alex&Phil har bevisat att det går att slå sig in i ett konservativt och prispressat segment dominerat av multinationella bolag. De har gjort det med produkter som bidrar positivt till såväl barns kostintag som hållbarhet i stort. Som långsiktiga investerare ser vi fram emot att bidra till att skala bolaget och är glada att vara delaktiga i ännu en investering inom foodtech och hållbarhetsområdet ”, säger Sofia Karlsson, Investment Director på JCE.

”Alex&Phil har tydliga fördelar i en både nyttigare och mer hållbar produkt än konkurrenterna. Jenny och Robert har också visat att det går att växa med lönsamhet. Jag tycker det är spännande att få vara med på Alex&Phils fortsatta resa”, säger investeraren Nicklas Storåkers.

Alex&Phils VD Jenny Wessblad Hårdh säger att det har varit viktigt att hitta investerare som tänker långsiktigt och prioriterar hållbarhet på riktigt, både när det gäller synen på tillväxt och affären i sin helhet.

”Vi har kommit långt med små resurser men ser nu fram emot att ta ett stort kliv framåt tillsammans med trygga och kompetenta delägare som JCE och Nicklas Storåkers.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland