Danone och Too Good To Go lanserar en rapport om synen på matsvinn i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Rapporten visar att unga och kvinnor är mest engagerade i kampen mot matsvinnet, samtidigt som det råder stor kunskapsbrist kring vad olika datummärkningar innebär. Det främsta skälet till att minska matsvinnet är att spara pengar – förutom i Sverige. Där är det främsta skälet minskad miljöpåverkan.
Syftet med rapporten, som har tagits fram inför Matsvinnsdagen den 29 september, är att skapa bättre förståelse för konsumenters beteende och insikter kring hur producenter, återförsäljare och impactföretag kan stötta konsumenter i kampen mot matsvinnet.
”Studien har visat vad varje individ redan gör för att bekämpa matsvinnet och ger oss som företag en indikation på hur och var vi kan ge konsumenterna ännu bättre stöd för att uppnå vårt mål”, säger Richard Trechman, VD för Danone i Norden och Baltikum.
Rapporten visar att:
• det främsta skälet till att minska sitt matsvinn är att spara pengar (66 procent totalt i Finland, Norge och Danmark, i jämförelse med 58 procent i Sverige)
• därefter kommer minskad miljöpåverkan (55 procent generellt, i jämförelse med 59 procent i Sverige).
Den generella kunskapen om bäst före- och sista förbrukningsdatum samt tron på den egna förmågan att avgöra kvaliteten på maten varierar stort mellan de olika länderna, mellan män och kvinnor samt mellan unga och äldre.
• I Sverige misstolkar 52 procent användningsdatumet och tror att känsligare mat, som kött och fisk, märks med bäst före-datum.
• 81 procent av svenskarna uppmärksammar etiketter som ”bäst före men även bra efter” samt både tittar, luktar och provsmakar maten innan den kasseras.
Kvinnor är mer engagerade i att minska matsvinnet i hemmen än män.
• 60 procent av kvinnorna säger att det är viktigt att vi kastar mindre mat för att minska miljöpåverkan, medan samma siffra för män är 50 procent. Trots detta, hävdar kvinnorna i studien att matens utseende är viktigare än en produkts klimatavtryck när de handlar mat.
• Över 70 procent av konsumenterna uppger att de har påverkats av de ökande matpriserna och för att lindra situationen väljer de flesta alternativa produkter med lägre pris. På andra plats hamnar åtgärder för att minska matsvinnet, som att planera veckomatsedlar och göra mer medvetna inköp.
• 40 procent hävdar att de slänger lika mycket mat som tidigare, trots höjda matpriser.
• Bara 24 procent anser att de slänger mindre mat.
För att motverka matsvinn på flera nivåer samarbetar Danone bland annat med Too Good to Go, som har initierat kampanjen ”ofta bra efter”. Kampanjen uppmuntrar konsumenter att titta, lukta och smaka innan de slänger en produkt som har passerat bäst före-datumet. Actimel kommer, som det första Danone-märket i Norden, att ha etiketten på förpackningen.
”Vårt mål på Danone är att minska matsvinnet med 50 procent till 2025 inom den del av värdekedjan som vi kan påverka (med utgångspunkt från 2016), men vi anser också att det är viktigt att titta på helheten. Vi jobbar ständigt med att utveckla lösningar som kan göra skillnad längs hela värdekedjan – även lösningar som ligger bortom vår produktion och våra leveranskedjor. Därför arbetar vi tillsammans med olika partners, som till exempel våra handelspartners eller påverkansverksamheten Too Good To Go”, säger Richard Trechman.
Sofia Edholm, Country Manager på Too Good To Go, berättar mer än hälften av allt matsvinn uppstår hos hushållen. En av anledningarna är konsumenternas förvirring när det kommer till datummärkningen.
”Enligt undersökningen är över hälften av alla svenskar, 52 procent, inte medvetna om skillnaden mellan ”sista förbrukningsdag” och ”bäst före”. Därför ser vi ett stort behov av vårt nylanserade initiativ ”Ofta Bra Efter”, där vi tillsammans med branschen informerar och guidar konsumenten i rätt riktning för att skapa en bättre förståelse för de olika begreppen. Initiativet uppmanar konsumenten till att lita på sina sinnen när det kommer till att avgöra om olika livsmedel är säkra att äta eller inte”, säger Sofia Edholm.
Studien som ligger till grund för rapporten är genomförd av Norstat på uppdrag av Danone. Hela rapporten kan laddas ner här