Augusti rekordmånad för mat och kaffe på arbetsplatser

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Augusti 2022 blev en riktig rekordmånad för Convini med en försäljningsökning på över 50 procent jämfört med augusti 2021. Ett större intresse av att jobba på plats på kontoret samt ett förändrat konsumtionsmönster, där fler söker prisvärda lunchalternativ bedöms ligga bakom den kraftigt ökade försäljningen.

Augusti har historiskt varit en lugnare månad försäljningsmässigt för Convini eftersom många fortfarande har semester eller väljer att jobba på distans som en mjukstart inför hösten. Trots detta slog augustiförsäljningen för Convinis obemannade måltidsbutiker rekord och omsättningen ökade med över 50 procent jämfört med föregående år. Även i jämförelse med perioden före pandemin ligger försäljningen avsevärt högre.

”Vi ser en tydlig trend att fler söker sig tillbaka till arbetsplatsen igen men den starka försäljningen i augusti verkar även bero på att många ser sig om efter mer prisvärda lunchalternativ på grund av det oroliga ekonomiska läget”, säger Mats Palmquist, VD på Convini.

Majoriteten av Convinis produktkategorier ökade under augusti 2022 ökat jämfört med föregående år. Förutom smörgåsar, sallader och luncher ökade även försäljningen av olika mellanmål.

”Vi lyssnar noga på vad våra kunder vill ha och under hösten kommer vi därför fortsätta att fokusera på vårt vegetariska sortiment i våra kampanjsatsningar”, säger Marie Mets, marknadschef på Convini.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1