Innoscentia AB är Årets Impact Maker 2022

PUBLICERAD: 9 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Emma Åkesson och Erik Månsson tog emot priset för Årets Impact Maker.

Nu är vinnaren av Årets Impact Maker utsedd. För andra året delas priset ut och vinnare blev Innoscentia AB, som arbetar med att utveckla smarta etiketter för livsmedel. Målet med etiketten är att hjälpa livsmedelsproducenter, handlare och slutkonsumenter med en betydligt mer exakt indikation är dagens utgångsdatum.

Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus.

Malmöföretaget Innoscentia AB tilldelas priset för sitt innovativa arbete med att utveckla sensorbaserade etiketter för livsmedel. Etiketterna mäter livsmedlets faktiska status med hjälp av gasutvecklingen i förpackningen, vilket möjliggör kommunikationen av en dynamisk hållbarhetstid. Etiketten, som både finns i analog och digital form, ger en betydligt mer exakt indikation än dagens bäst före-märkning, vilket kan bidra till ett minskat matsvinn.

De tre finalisterna Mycorena, Norbite och Innoscentia fick pitcha sina koncept på scenen på Livsmedelsdagarna inför de cirka 300 deltagare och en investerarjury. I juryn ingick Anders Jacobson, Crosslight Partners, Helen Tafflin, Almi Invest GreenTech, Marika King, PINC Paulig incubator och Jakob Söderström, Lantmännen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623