Nu är vinnaren av Årets Impact Maker utsedd. För andra året delas priset ut och vinnare blev Innoscentia AB, som arbetar med att utveckla smarta etiketter för livsmedel. Målet med etiketten är att hjälpa livsmedelsproducenter, handlare och slutkonsumenter med en betydligt mer exakt indikation är dagens utgångsdatum.
Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus.
Malmöföretaget Innoscentia AB tilldelas priset för sitt innovativa arbete med att utveckla sensorbaserade etiketter för livsmedel. Etiketterna mäter livsmedlets faktiska status med hjälp av gasutvecklingen i förpackningen, vilket möjliggör kommunikationen av en dynamisk hållbarhetstid. Etiketten, som både finns i analog och digital form, ger en betydligt mer exakt indikation än dagens bäst före-märkning, vilket kan bidra till ett minskat matsvinn.
De tre finalisterna Mycorena, Norbite och Innoscentia fick pitcha sina koncept på scenen på Livsmedelsdagarna inför de cirka 300 deltagare och en investerarjury. I juryn ingick Anders Jacobson, Crosslight Partners, Helen Tafflin, Almi Invest GreenTech, Marika King, PINC Paulig incubator och Jakob Söderström, Lantmännen.