Matsmart tar in 400 miljoner kronor via en nyemission

PUBLICERAD: 1 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Matsmarts VD-par Karl Andersson och Peter Beckius . Foto: Magnus Sandberg

E-handelsbolaget Matsmart har stängt en ny finansieringsrunda som ger ett tillskott på 400 miljoner SEK. Finansieringsrundan har letts av SEB Private Equity – som även är bolagets största ägare – och Exor Capital. 

Kapitalanskaffningen har genomförts via en nyemission till befintliga ägare. Inräknat det nya kapitalet har Matsmart nu totalt sett tagit in 1,35 miljarder SEK. Utöver SEB Private Equity och Exor Capital har många av Matsmarts övriga befintliga ägare också deltagit i finansieringsrundan.

Kapitaltillskottet kommer att användas till att accelerera tillväxten på Europas största marknader men även till att förbättra bolagets kunderbjudande. Peter Beckius, som rekryterades 2021 som operativ chef, kliver upp som VD tillsammans med Karl Andersson. De två VD-arna kommer att ha olika fokus: Karl Andersson på externa intressenter, innovation och partnerskap, medan Peter Beckius kommer att leda organisationen och vidareutveckla verksamheten globalt.

”Jag ser verkligen fram emot att fortsätta jobba tillsammans med Karl och att utveckla vår affärsmodell och kunderbjudande. Det senaste året har vi bevisat mycket runt vad vi som bolag klarar av, inte minst är den snabba tillväxten i Tyskland och lanseringen i Storbritannien kvitton på hur starkt vårt bolag är. Med ny finansiering på plats har vi en bra position för att fortsätta driva på för mer klimatsmart mat som folk har råd med”, kommenterar Peter Beckius sitt nya uppdrag.

Maria Bilkenroth, investeringschef på SEB Private Equity, säger att teamets beslut att fortsätta att stötta Matsmart ligger i linje med missionen att stötta en hållbar utveckling:

”Det är nu lite mer än ett år sedan som vi gick in som ägare i Matsmart och vi är mycket nöjda med vad bolaget har lyckats prestera under den tiden. Matsmarts erbjudande: att sälja hållbara produkter till prismedvetna kunder ligger helt i linje med vårt investeringsfokus. Vi behöver fler hållbara bolag som växer för omställningen till en cirkulär ekonomi. Och vi ser fram emot att fortsätta stödja Karl, Peter och deras team på deras tillväxtresa i Europa”, säger Maria Bilkenroth.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210