Matsmart tar in 400 miljoner kronor via en nyemission

PUBLICERAD: 1 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Matsmarts VD-par Karl Andersson och Peter Beckius . Foto: Magnus Sandberg

E-handelsbolaget Matsmart har stängt en ny finansieringsrunda som ger ett tillskott på 400 miljoner SEK. Finansieringsrundan har letts av SEB Private Equity – som även är bolagets största ägare – och Exor Capital. 

Kapitalanskaffningen har genomförts via en nyemission till befintliga ägare. Inräknat det nya kapitalet har Matsmart nu totalt sett tagit in 1,35 miljarder SEK. Utöver SEB Private Equity och Exor Capital har många av Matsmarts övriga befintliga ägare också deltagit i finansieringsrundan.

Kapitaltillskottet kommer att användas till att accelerera tillväxten på Europas största marknader men även till att förbättra bolagets kunderbjudande. Peter Beckius, som rekryterades 2021 som operativ chef, kliver upp som VD tillsammans med Karl Andersson. De två VD-arna kommer att ha olika fokus: Karl Andersson på externa intressenter, innovation och partnerskap, medan Peter Beckius kommer att leda organisationen och vidareutveckla verksamheten globalt.

”Jag ser verkligen fram emot att fortsätta jobba tillsammans med Karl och att utveckla vår affärsmodell och kunderbjudande. Det senaste året har vi bevisat mycket runt vad vi som bolag klarar av, inte minst är den snabba tillväxten i Tyskland och lanseringen i Storbritannien kvitton på hur starkt vårt bolag är. Med ny finansiering på plats har vi en bra position för att fortsätta driva på för mer klimatsmart mat som folk har råd med”, kommenterar Peter Beckius sitt nya uppdrag.

Maria Bilkenroth, investeringschef på SEB Private Equity, säger att teamets beslut att fortsätta att stötta Matsmart ligger i linje med missionen att stötta en hållbar utveckling:

”Det är nu lite mer än ett år sedan som vi gick in som ägare i Matsmart och vi är mycket nöjda med vad bolaget har lyckats prestera under den tiden. Matsmarts erbjudande: att sälja hållbara produkter till prismedvetna kunder ligger helt i linje med vårt investeringsfokus. Vi behöver fler hållbara bolag som växer för omställningen till en cirkulär ekonomi. Och vi ser fram emot att fortsätta stödja Karl, Peter och deras team på deras tillväxtresa i Europa”, säger Maria Bilkenroth.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623