Picsmart tar in 40 miljoner kronor i nytt kapital

PUBLICERAD: 12 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

”Vi fortsätter att växa enligt plan”, säger Picsmarts VD Christopher Heybroek, till höger.

Picsmart AB, som levererar livsmedel fossilfritt direkt från lokala butiker till konsumenter och företag, har genomfört en nyemission om cirka 25 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget totalt har tagit in runt 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.

Picsmart grundades i Stockholm 2019 med målsättningen att göra mat på nätet lokal, mer effektiv och klimatsmart. Affärsmodellen innebär att konsumenter och företag kan e-handla direkt i sin lokala butik och få snabb leverans i elfordon. Picsmart har till exempel avtal med flertalet Ica-handlare och Hemköp-butiker runt om i Sverige och nya partners är på väg in.

”Vi fortsätter växa enligt plan, även efter pandemin. Vårt fokus är nu lönsamhet, något som är attraktivt för våra befintliga och nya investerare. Vår affärsmodell bygger på samarbeten med lokala handlare som tillgängliggör sitt sortiment på vår plattform, vi dras inte med höga fasta kostnader och målet för verksamhetsåret är lönsamhet”, säger Christopher Heybroek, grundare och VD för Picsmart.

Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.

”Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med Ica, Hemköp och våra andra partners. Det stora intresset för Picsmart grundar sig i vårt engagerade team och unika affärsmodell som bygger på partnerskap med de lokala butikerna och 100 procent fossilfria leveranser. Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom 10 min. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 min eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i 1-timmesspann”, kommenterar Christopher Heybroek.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland