Picsmart AB, som levererar livsmedel fossilfritt direkt från lokala butiker till konsumenter och företag, har genomfört en nyemission om cirka 25 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget totalt har tagit in runt 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.
Picsmart grundades i Stockholm 2019 med målsättningen att göra mat på nätet lokal, mer effektiv och klimatsmart. Affärsmodellen innebär att konsumenter och företag kan e-handla direkt i sin lokala butik och få snabb leverans i elfordon. Picsmart har till exempel avtal med flertalet Ica-handlare och Hemköp-butiker runt om i Sverige och nya partners är på väg in.
”Vi fortsätter växa enligt plan, även efter pandemin. Vårt fokus är nu lönsamhet, något som är attraktivt för våra befintliga och nya investerare. Vår affärsmodell bygger på samarbeten med lokala handlare som tillgängliggör sitt sortiment på vår plattform, vi dras inte med höga fasta kostnader och målet för verksamhetsåret är lönsamhet”, säger Christopher Heybroek, grundare och VD för Picsmart.
Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.
”Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med Ica, Hemköp och våra andra partners. Det stora intresset för Picsmart grundar sig i vårt engagerade team och unika affärsmodell som bygger på partnerskap med de lokala butikerna och 100 procent fossilfria leveranser. Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom 10 min. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 min eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i 1-timmesspann”, kommenterar Christopher Heybroek.