Löfbergs växer på den brittiska marknaden

PUBLICERAD: 11 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Varannan kopp av Löfbergs kaffe säljs idag utanför Sverige. Foto: Robert Nygren

Nu är det klart att Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja, tar in Löfbergs kaffe i sitt sortiment – en affär som stärker det familjeägda kafferosteriets export.

Britterna konsumerar cirka 98 miljoner koppar kaffe om dagen. Det motsvarar runt 1,5 koppar per person och dag, vilket är hälften så mycket som i Sverige.

”Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt”, säger Anders Fredriksson, VD och koncernchef på Löfbergs.

Löfbergs började exportera kaffe 1993 och i dag säljs varannan kopp utanför Sverige.

”Exportframgångarna är viktiga för oss och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe”, säger Anders Fredriksson.

Enligt British Coffee Association köper 80 procent av de brittiska hushållen snabbkaffe, särskilt de som är i åldern 65 år och uppåt. Försäljningen av malet kaffe ökar dock kraftigt, inte minst bland 16- till 34-åringar.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx