Nu är det klart att Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja, tar in Löfbergs kaffe i sitt sortiment – en affär som stärker det familjeägda kafferosteriets export.
Britterna konsumerar cirka 98 miljoner koppar kaffe om dagen. Det motsvarar runt 1,5 koppar per person och dag, vilket är hälften så mycket som i Sverige.
”Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt”, säger Anders Fredriksson, VD och koncernchef på Löfbergs.
Löfbergs började exportera kaffe 1993 och i dag säljs varannan kopp utanför Sverige.
”Exportframgångarna är viktiga för oss och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe”, säger Anders Fredriksson.
Enligt British Coffee Association köper 80 procent av de brittiska hushållen snabbkaffe, särskilt de som är i åldern 65 år och uppåt. Försäljningen av malet kaffe ökar dock kraftigt, inte minst bland 16- till 34-åringar.