Fredrik Carling blir ny VD för Veg of Lund

PUBLICERAD: 2 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Fredrik Carling har utsetts till ny VD för Veg of Lund.

Fredrik Carling har utsetts till ny VD för Veg of Lund. Han har de senaste tio åren varit VD för Hövding Sverige AB och kommer att fokusera på att driva Veg of Lunds uppdaterade tillväxtstrategi. Tjänsten tillträds den 19 september.

Fredrik Carling är född 1971 och har haft flertalet ledande roller inom bolag med konsumentnära produkter och tjänster. Han kommer närmast från VD-posten för Hövding Sverige AB, som har lanserat en ny typ av airbag för cyklister. Fredrik Carling har tidigare varit VD för Diesels nordiska verksamhet. Han har också varit varumärkesansvarig globalt och i Europa för Levi Strauss med ansvar för konceptutveckling och lansering av nya varumärken.

”Fredrik Carlings internationella bakgrund och erfarenheter som CEO för Hövding kommer att bidra starkt till Veg of Lunds fortsatta utveckling med fokus på försäljning och affärsutveckling – jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Fredrik”, säger Håkan K Pålsson, ordförande för Veg of Lund.

Veg of Lund har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Företagets produkter säljs i Europa och Asien under varumärket Dug.

Veg of Lund har uppdaterat sin strategi och genomfört flera aktiviteter i syfte att öka försäljningen på befintliga och nya marknader. En viktig del i bolagets affärsmodell är att dels utveckla sin produktion och försäljning i egen regi i främst Sverige, Storbritannien och Irland, dels etablera ett samarbete med licenstagare för andra marknader, främst i övriga Europa, Sydostasien och Oceanien.

”Jag ser framemot att börja på Veg of Lund och bygga vidare på den start och fantastiska produktinnovation som redan finns i bolaget. Att tillsammans med en driven och kompetent organisation och styrelse etablera existerande och nya produkter globalt kommer bli en spännande uppgift”, säger Fredrik Carling.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland