186 miljoner investeras i Marabou-fabriken

PUBLICERAD: 10 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Mondelēz International, Inc., som äger bland annat Marabou, Daim samt internationella varumärken som Oreo och Toblerone, investerar 186 miljoner SEK för att bygga en ny produktionslinje för chokladkakor i bolagets fabrik i Upplands Väsby. 

Chokladkakorna tillverkas idag på en produktionslinje som installerades 1972. Den står för 90 procent av Marabous produktion av chokladkakor i Sverige och ska nu ersättas med en ny och modern produktionslinje som kan öka kapaciteten på fabriken i Upplands Väsby.

I dagsläget produceras chokladkakor dygnet runt, i princip varje dag, året runt, för att möta efterfrågan från konsumenterna. Den nya linjen är ett stort och viktigt steg för ökad kapacitet och gör det möjligt att fortsätta tillverka chokladkakor i Upplands Väsby under lång tid framöver.

”Vi möter framtida behov med en produktionslinje som är betydligt modernare än dagens, den tekniska och digitala utvecklingen kommer göra det möjligt för oss att möta vår kunders behov”, säger Claire Fallen, Senior Director Manufacturing Nordics & Baltics.

”Jag tror också att den här moderniseringen kommer att förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare och locka nya talanger till vår chokladfabrik.”

Fram tills att den nya linjen är på plats kommer den befintliga produktionslinjen fortsätta precis som vanligt. Den nya linjen beräknas tillverka 28 000 Marabou chokladkakor per timme, 691 000 chokladkakor per dag, 242 000 000 chokladkakor per år – en kapacitetsökning med upp till 60 procent.

”Denna investering kommer att fortsätta moderniseringen av våra produktionsprocesser i Upplands Väsby och säkerställa att vi möter behovet av en mycket effektiv och robust leveransinfrastruktur för våra ikoniska Marabou chokladkakor”, säger Claire Fallen.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx