Svårt att klicka hem en ekologisk matkasse

PUBLICERAD: 27 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Mängder med eko-bananer men knappt någon kyckling, ost eller bröd. För den som vill handla ekologisk mat på nätet är utbudet minst sagt varierande. Det visar Sveriges Konsumenters nya granskning av eko-utbudet i livsmedelsbutikerna på nätet.

Hur lätt det är att hitta ekologiska alternativ på nätet varierar stort. Av de 14 vanliga matvaror som Sveriges Konsumenter har tittat närmare på ligger eko-bananerna i topp. I genomsnitt är 73 procent av bananerna i de granskade nätbutikerna eko. I botten ligger chips där bara en procent är ekologiska. Nästan lika illa är det bland den frysta vegetariska färdigmaten, där bara tre procent av maträtterna är eko.

Jämförelser som sticker ut i rapporten:

• 73% av bananerna i butikerna är eko men bara 17% av äpplena.
• 22% av potatisen är eko men bara 1% av chipsen.
• 31% av all mjölk är eko men bara 5% av osten.
• 44% av havregrynen är eko men bara 7% av det mjuka brödet.

”Det här är anmärkningsvärda skillnader i en tid när vi vet hur viktigt det är att vi äter mer hållbart. Men då måste också alternativen finnas. Bananer och havregryn i all ära, men de konsumenter som vill göra ett hållbart val genom att välja eko behöver få en mer varierad meny”, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

I rapportens intervjusvar pekar fler av butikerna på att många konsumenter gör andra hållbara val än eko, till exempel vegetariskt och närproducerat.

”Livsmedelskedjorna kan inte bara skylla på sina kunder. Om de menar allvar med att öka försäljningen av ekologisk mat så behöver de lägga mer krut på att informera och övertyga sina kunder om hur viktigt det är med just eko”, menar Jan Bertoft.

Sveriges Konsumenter har valt ut 14 matvaror och jämfört hur stor andel av dessa varor som var ekologiska. Jämförelsen gjordes i följande livsmedelsbutiker på nätet: Citygross, Coop, Ica, Hemköp, Mathem och Willys. För att ta hänsyn till att nätbutikernas utbud varierar över landet är resultaten ett genomsnitt av eko-utbudet i nätbutikerna på åtta platser runtom i landet.

Rapporten är framtagen inom ramen för Sveriges Konsumenters projekt Eko-september som finansieras av Jordbruksverket.

Hela rapporten går att ta del av här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.
Livsmedelsforetagen_EU-val_Valmanifest_Livsmedelsproduktion_2024

Lantmännen fortsätter investera i spannmålsexporten

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner kronor i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping.
djurön

Ny databas visar vilka livsmedel som kommunerna köper

Jordbruksverket har samlat in statistik över kommunernas livsmedelsinköp i SILO-databasen.
elever_buffe_fotoMATtanken

Marine Stewardship Council har en ny Sverigechef

Den 1 april tog Carl Dahlman Olofsson över som Sverigechef för Marine Stewardship Council, MSC.
carl-dahlman