Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

PUBLICERAD: 16 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ungdjursbete på skärgårdsö som höjer sig ur Östersjön,
Söderboda, Gräsö, Uppland.
Foto: Ola Jennersten, Naturfotograferna, IBL Bildbyrå

Sedan våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött under det egna varumärket Coop. Det har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta konsumenternas ökade intresse för naturbeteskött.

De naturbetesmarker som djuren betar på har inte såtts, plöjts, gödslats eller bearbetats med maskiner på minst 20 år. Det är också magra marker som inte passar för odling av spannmål eller baljväxter. För att naturbetesmarkerna ska bevaras och inte växa igen behöver de betas av djur. Många miljöexperter, bland annat Världsnaturfonden WWF, lyfter svenskt naturbeteskött som det kött som gör nytta för miljön och den biologiska mångfalden och ger det därför grönt ljus i WWF:s köttguide. Svenskt naturbeteskött är också märkt med Svenskt Sigill.

”Det här är riktigt fint kött som håller en hög kvalitetsnivå, både smakrikt och mört, där djuren bidrar både till att hålla landskapen öppna och en ökad biologisk mångfald. Vi är självklart glada för försäljningsutvecklingen men också möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter genom att ta ett helhetsansvar när vi köper in hela djur från dem”, säger Majsan Pense, sortiments- och inköpsansvarig för kött på Coop Sverige.

Coops naturbeteskött är mörat i minst två veckor och finns i ett flertal detaljer, som entrecote, flankstek, grytstek, lövbiff, nötstek, oxfilé, rostas, ryggbiff, nötfärs och hamburgare.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623