Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

PUBLICERAD: 16 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ungdjursbete på skärgårdsö som höjer sig ur Östersjön,
Söderboda, Gräsö, Uppland.
Foto: Ola Jennersten, Naturfotograferna, IBL Bildbyrå

Sedan våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött under det egna varumärket Coop. Det har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta konsumenternas ökade intresse för naturbeteskött.

De naturbetesmarker som djuren betar på har inte såtts, plöjts, gödslats eller bearbetats med maskiner på minst 20 år. Det är också magra marker som inte passar för odling av spannmål eller baljväxter. För att naturbetesmarkerna ska bevaras och inte växa igen behöver de betas av djur. Många miljöexperter, bland annat Världsnaturfonden WWF, lyfter svenskt naturbeteskött som det kött som gör nytta för miljön och den biologiska mångfalden och ger det därför grönt ljus i WWF:s köttguide. Svenskt naturbeteskött är också märkt med Svenskt Sigill.

”Det här är riktigt fint kött som håller en hög kvalitetsnivå, både smakrikt och mört, där djuren bidrar både till att hålla landskapen öppna och en ökad biologisk mångfald. Vi är självklart glada för försäljningsutvecklingen men också möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter genom att ta ett helhetsansvar när vi köper in hela djur från dem”, säger Majsan Pense, sortiments- och inköpsansvarig för kött på Coop Sverige.

Coops naturbeteskött är mörat i minst två veckor och finns i ett flertal detaljer, som entrecote, flankstek, grytstek, lövbiff, nötstek, oxfilé, rostas, ryggbiff, nötfärs och hamburgare.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx