Lidl Sverige har under de senaste åren arbetat med att minska användningen av flygtransporter. Förra året flögs endast ett livsmedel, honungsmango, in till Lidls svenska butiker. Nu har kedjan fattat beslut om att sluta flyga in, såväl frukt och grönt som andra livsmedel till sina butiker.
Idag är det vanligt att frukt och grönsaker, som haricots verts, papaya, färska bär och sparris flygtransporteras till Sverige året runt. Nu ställer Lidl Sverige om sina transporter till tåg och båt av färsk frukt och grönt. Förra året transporterades endast Lidl honungsmango med flyg. I år blir det stopp för alla flygtransporter av livsmedel.
En bidragande faktor till beslutet är den höga andelen matsvinn för flygtransporterade produkter, i jämförelse med livsmedel som har transporterats med tåg eller tåg. Kombinerat med transporteras utsläpp har detta varit avgörande för Lidl Sveriges beslut.
”Att flyga livsmedel till Sverige innebär en stor klimatbelastning och bidrar till att öka vårt matsvinn. När vi fortsätter vårt arbete för att minska såväl klimatavtryck som matsvinn var ett naturligt steg att ifrågasätta flygtransporterna av frukt och grönt. Vi vet att kunderna uppskattar att ha tillgång till säsongsprodukter året runt, men vi kommer att kunna fortsätta erbjuda våra kunder ett brett sortiment av färsk frukt och grönt, även om vi inte använder flygtransporter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan 2017 klimatkompenserar Lidl Sverige för sin verksamhet. Kedjans målsättning är att matsvinnet i de svenska butikerna ska halveras till 2025.