Svensk plattform för hållbar produktion av palmolja och soja

PUBLICERAD: 8 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Svenska plattformen för riskgrödor har i nuläget 24 medlemmar men är öppen för alla intresserade företag och organisationer.

Nu lanseras Svenska plattformen för riskgrödor. Bakom plattformen står Livsmedelsföretagen och 23 andra organisationer och företag som åtar sig att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av soja och palmolja. Plattformen koordineras av ETI Sverige och är öppen för fler medlemmar.

I Sverige används årligen stora mängder grödor som medför risker i leverantörsleden kopplade till klimatförändringar, avskogning, minskad biodiversitet och kränkningar av mänskliga rättigheter. Genom branschöverskridande samverkan och gemensamt ansvarstagande ska medlemmarna i plattformen verka för att den soja och palmolja som når svenska konsumenter produceras mer hållbart.

”Det finns redan idag ett stort engagemang hos medlemmarna att bidra till minskad avskogning och respekt för mänskliga rättigheter. Genom branschöverskridande samverkan och dialog kommer medlemmarna få verktyg för att tillsammans öka ambitionerna och att jobba fram lösningar på dagens utmaningar. Plattformen är ett viktigt bidrag för att skynda på omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem”, säger Miriam Thunborg, koordinator för Svenska plattformen för riskgrödor.

Tillsammans representerar de 24 medlemmarna stora delar av värdekedjan från foder- och livsmedelsframställning, livsmedelsproducenter och handelsföretag till bransch- och intresseorganisationer. I ett första steg kommer plattformen fokusera på soja och palmolja, men ytterligare riskråvaror kan komma att adderas framöver.

Medlemmarna i plattformen är: AAK Sverige, Arla, Axfood, Axfoundation, Coop Sverige, Dafgårds, Foder & Spannmål, Fontana, HKScan Sverige, ICA Gruppen, KLS Ugglarps, Kosmetik- och hygienföretagen, Lantmännen, Lidl Sverige, Livsmedelsföretagen, LRF Mjölk, Martin & Servera, Nestlé Sverige, Norvida, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Svensk Dagligvaruhandel, Svenska Köttföretagen, Svenskt Kött och WWF Sverige.

Plattformen är öppen för alla företag och organisationer som ställer sig bakom den gemensamma visionen och åtagandena för mer hållbar soja och palmolja.

Mer information om plattformen finns här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894