Fuud förvärvar GI-Boxen och Foodbox

PUBLICERAD: 28 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Foodbox

Fuud har ingått ett avtal om förvärv av 100 procent av aktierna i GI-Boxen Sweden AB och Foodbox Scandinavia AB. Den totala initiala köpeskillingen uppgår till 55 miljoner kronor. Betalning ska ske dels genom nyemitterade aktier i Fuud motsvarande 27,5 miljoner kronor, dels i form av kontanta betalningar motsvarande totalt 27,5 miljoner.

Fuud beskriver flera fördelar med förvärven av GI-Boxen och Foodbox: Bolaget tillförs starka snabbväxande varumärken samt ett konkurrenskraftigt team med hög kompetens inom e-handel och försäljning riktad mot sport och träning. Därutöver öppnar förvärvet av Foodbox upp för ny distribution för Fuud inom gym, sporthallar och padelhallar som förväntas ge stora synergier för Fuuds övriga varumärken.

”Vi är imponerade av hur GI-Boxen och Foodbox har drivit organisk lönsam tillväxt de senaste åren. Med dessa två varumärken ser vi ett tydligt win-win-case där Fuud ges större möjligheter att ta nästa steg mot expansion och möjlighet till ökad lönsamhet på den prioriterade nordiska hemmamarknaden. Fuud kommer dra stor nytta av dessa varumärken och dess starka management-team”, säger Peter Blom, VD i Fuud.

GI-Boxen marknadsför och säljer ett urval av frysta färdigmaträtter som i huvudsak riktar sig mot tre typiska kundprofiler: Viktnedgång med fokus på viktreduktion där konsumenterna följer GI-Boxens uppsatta kostprogram, livsstil med fokus på att förenkla vardagen samt äldre med fokus på näringstät mat och enkelhet.

Foodbox har en stark position inom segmentet träning och hälsa med över 450 återförsäljare i Sverige. Bolaget har egna frysar i gym, sporthallar och andra träningsanläggningar, till exempel padelhallar, och erbjuder idag 13 färdiglagade rätter som är speciellt framtagna för dem som vill få en bra balans av protein, naturliga fetter och långsamma kolhydrater.

Så här kommenterar GI-Boxen grundare Ola Lauritzson och Foodbox grundare Per Sundström affären:

”Vi ser fram emot att ingå i Fuud-koncernen och fortsätta vår starka utveckling av våra varumärken. Våra två bolag är mycket kompatibla med Fuuds övriga portfölj och att ingå i Fuuds koncern ger GI-Boxen och Foodbox ännu bättre möjligheter att fortsätta växa med lönsam tillväxt. Inom Fuud får vi även större möjlighet att skala upp vår verksamhet och lansera i nya marknader. Genom transaktionen blir vi även aktieägare i Fuud och vi ser fram emot att bidra till denna spännande resa och ser långsiktigt på vårt ägarskap.”

Köpeskillingen för GI-Boxen uppgår till 30 250 000 kronor och för Foodbox till 24 7590 000 kronor.

Stockholms-baserade Fuud är noterat på Nasdaq First North Growth Market och omfattar i dagsläget följande svenska varumärken inom functional foods: iQ Fuel, Homie, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Barfly, Bezzt of Nature och Legendz. Bolagets mål är att bli nordisk marknadsledare inom functional foods 2025.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland