Orkla investerar 300 miljoner kronor i paj- och pizzabakning

PUBLICERAD: 21 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Marknaden för fryst matpaj har ökat med närmare 30 procent de senaste tre åren. För att möta den ökade efterfrågan fördubblar nu Orkla sin kapacitet i paj- och pizzabageriet i Vansbro. Investeringen på cirka 300 miljoner kronor möjliggör även ökad export av svensktillverkade pajer.

Marknaden för fryst pizza har växt med 19 procent i värde och matpaj har växt med 27 procent i värde de senaste tre åren (Nielsen Scantrack). Idag tillagas cirka 3 500 ton paj och drygt 7 200 ton pizza per år i Orklas bageri i Vansbro. Anläggningen går på full kapacitet och för att säkra fortsatt tillväxt investerar nu Orkla runt 300 miljoner kronor på ökad produktionskapacitet.

”Marknadsutvecklingen hänger ihop med den explosionsartade utvecklingen av växtbaserad mat där nya växtbaserade pajer, piroger och pizza från Orklas varumärken Anamma och Felix Veggie är med och driver utvecklingen”, säger Henrik Julin, VD för Orkla Foods Sverige.

”Investeringen möjliggör även en ökad export av pizza och paj, där framför allt växtbaserade pajer, piroger och pizzor efterfrågas för export i övriga nordiska länder, men även i Baltikum.”

Investeringen innebär bland annat att anläggningen byggs ut med en ny modern produktionslinje för paj och större lagerkapacitet. Även bättre och effektivare energilösningar och åtgärder för ett minskat klimatavtryck är inkluderat i projektet.

”Genom ökad energiåtervinning kommer vi att minska den totala energianvändningen med 20 procent. Vi har också en ambition att reducera matsvinnet med 25 procent genom bättre råvaruanvändning”, säger Nina Tidén, operationsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Utbyggnaden i Vansbro påbörjas våren 2022 och beräknas vara klar årsskiftet 2023/24. Investeringen innebär i nuläget inte nyanställningar.

I Vansbro finns Sveriges största pizzeria för stenugnsbakade pizzor som kan grädda 200 pizzor åt gången. Utöver pizza bakas här också pajer. I anläggningen bakar ungefär 160 personer drygt 10 000 ton pajer och pizzor årligen, som säljs under varumärkena Felix, Grandiosa och Anamma.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantmännen först med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännen blir först i världen att i år genomföra en fossilfri produktion av livsmedel i stor skala.
Drönarbild över öppna landskap

Han går från Oatly till The Green Dairy

Johan Girdo, operativ chef för Oatly i Europa, Mellanöstern och Afrika, har utsetts till ny vd i The Green Dairy.
Johan_Girdo_0001

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt