Orkla i Kungshamn, med varumärken som Abba, Kalles Kaviar och Grebbestad Ansjovis, startar nu rekrytering av 30 nya medarbetare för att kunna öka produktionen av sjömat.
Till följd av kraftigt ökad försäljning de senaste veckorna och för att bygga upp ett större lager av säsongsprodukter inför påsk och midsommar, planerar bolaget nu att fler produktionslinjer ska köras parallellt.
De 30 tjänsterna utannonseras nu med önskan om start så snart som möjligt. I nuläget handlar det om tillfälliga tjänster och som kan gå över i tillsvidaretjänster. Det rör sig framförallt om produktionspersonal, men även specialistroller, till anläggningen i Kungshamn.
I förra veckan rapporterade Ekot i Sveriges Radio att försäljningen av fiskbullar i det närmaste har tredubblats, sedan kriget i Ukraina startade. Försäljningen av fiskbullar steg även kraftigt för två år sedan, när coronapandemin tog fart.
”Jag tror att det beror på omvärldssituationen, där konserverad mat är en del på checklistan och att man helt enkelt vill skänka konserverad mat till Ukraina”, sa Erik Edlund, fabrikschef på Orkla i Kungshamn, till Ekot.
Mer än 90 procent av den mat som Orkla säljer i Sverige produceras också i Sverige. Med varumärken som Felix, Abba, Anamma, Kronjäst och OLW är Orkla en av Sveriges största livsmedelsproducenter.
”Som medarbetare på Orkla är du en viktig kugge i Sveriges livsmedelsförsörjning. På Orkla får du som medarbetare vara med och bidra tillsammans med härliga kollegor. Vi vill ge alla våra medarbetare en möjlighet att växa och utvecklas”, säger Erik Edlund.