Anders Nilback har utsetts till ny VD för Kale Foods

PUBLICERAD: 8 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Polarbrödsgruppen

Anders Nilback är ny VD för Kale Foods AB, som säljer vegansk mat i hela Norden under eget och andras varumärken.

Under 2022 planerar Kale Foods flera stora satsningar på den svenska marknaden – både under det egna varumärket Astrid & Aporna samt med flera internationella växtbaserade produkter.

Anders Nilback är den första i raden av nya rekryteringar. Han tillträdde den 1 mars och kommer närmast från posten som VD på Brödverket, ett innovationsföretag inom Polarbröds-familjen. Anders Nilback har även arbetat som marknads- och exportchef på Fria Bröd samt som konsult för havreprodukter för bland annat Lantmännen Swedish Oats.

”Anders Nilback är en klockren rekrytering för Kale Foods, då han har mångsidig kunnighet i branschen, samt ett holistiskt synsätt. Vi välkomnar honom som ett starkt tillskott i familjen”, säger Måns Ullerstam, grundare och VD på moderbolaget Kale United AB.

Under 2021 lanserade Kale Foods en rad internationella veganska varumärken i Sverige, bland annat One Planet Pizza, Heura, Mighty Pea, Veganz och Livia’s. Företaget expanderar nu kraftigt och tar in 100 miljoner kronor (10 miljoner euro) i kapital.

”Jag brinner för att jobba med ett företag som gör skillnad. Kale Foods satsar på innovation för att möta konsumenternas allt större efterfrågan av veganska produkter. Vi kommer att göra flera stora satsningar på den svenska marknaden i år. Bland annat satsar vi på att bredda Astrid & Apornas sortiment och distribution. Under året kommer vi även att presentera fler internationella växtbaserade succéprodukter bland annat på den svenska marknaden, vilket också känns oerhört spännande”, säger Anders Nilback.

Kale Foods är ett dotterbolag i den veganska koncernen Kale United som investerar i världsledande veganska bolag. I koncernen finns de svenska veganprodukterna från Astrid & Apororna, veganrestaurangen Kafé Plattan i Stockholm samt matkassen Enkla Kassen, som levererar snabblagade recept baserade på växtbaserade råvaror.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1