Picadeli ska ta bort 120 ton plast om året

PUBLICERAD: 25 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

”Picadeli har ett tydligt hållbarhetsfokus kring växtbaserad mat, minskat matsvinn och hållbara förpackningar”, säger Kristoffer Sunér. Foto: Picadeli

Picadeli växlar upp hållbarhetsarbetet och lägger nu fokus på att reducera plasten. Genom att övergå till plastfria salladslock och ta bort engångsburkarna för dressing räknar företaget med att spara 120 ton plast om året.

Som livsmedelsnyheter/packnews tidigare har rapporterat introducerar Picadeli ett plastfritt, fiberbaserat salladslock framtaget i samarbete med Stora Enso. En annan åtgärd för att reducera företagets plastavfall är att engångsdressingburkarna i salladsbarerna nu ersätts av stationära flaskor. Initiativet beräknas skona naturen på 120 ton plast årligen och är ett av företagets största klimatinitiativ efter att ha slutat med allt rött kött i sina salladsbarer i höstas.

Genom den nya lösningen minskar inte bara plasten i volym, det avfall som väl uppstår kan också återvinnas i stället för att hamna i parker eller andra offentliga miljöer.

Picadeli har sedan starten 2009 erbjudit en variation av växtbaserade alternativ och idag är 70 procent av utbudet veganskt och 90 procent lakto-ovo-vegetariskt. Nu tar företaget nästa steg i att reducera köttkonsumtionen i sina salladsbarer genom att introducera ett kycklingsubstitut av mykoprotein från det växtbaserade matföretaget Quorn.

”Vi är stolta över att vara “fast-food-de-la-future” och det innebär inte bara god och fräsch mat. Picadeli har ett tydligt hållbarhetsfokus genom innovativ växtbaserad mat, lösningar för minskat matsvinn och hållbara förpackningar”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality på Picadeli.

Picadelis senaste hållbarhetsåtgärder kommer vara på plats under våren 2022 på samtliga marknader.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown