För att hjälpa konsumenter att sortera sina förpackningar på rätt sätt inleder Nestlé ett samarbete med återvinningsappen Bower. Samarbetet innebär att förpackningar från varumärkena Zoégas, Nescafé och Purina nu blir möjliga att panta.
”Våra förpackningsåtaganden slutar inte hos konsumenten, vi måste se till att alla våra förpackningar hamnar på rätt plats. Vi hoppas och litar på att vårt samarbete med Bower kommer bidra till att fler förpackningar sorteras på rätt sätt”, säger Nestlés Sverigechef Jonas Holfve.
Den svenskutvecklade appen Bower gör det möjligt att panta alla typer av förpackningar som har en streckkod. Idén är att öka antalet förpackningar som sorteras på rätt sätt och även ge ett incitament för konsumenter att göra det. Alla poäng som genereras när konsumenten pantar förpackningen via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som sedan kan användas i butik eller doneras till välgörenhet.
”Vår livscykelanalys visar att en stor del av vårt klimatavtryck sker i konsumtionsledet efter det att produkten har lämnat våra händer. Vi vill dock göra vad vi kan för ökad hållbarhet längs hela värdekedjan från böna till kopp. Vi hoppas därför att samarbetet bidrar till att fler förpackningar sorteras samt att medvetenhet och kunskap ökar bland svenska konsumenter”, säger Martin Amrén, marknadschef på Zoégas.
Enligt Nestlés klimatplan ska 100 procent av företagets förpackningar kunna återanvändas eller återvinnas senast 2025. För att nå målet har flera initiativ lanserats, bland annat satsningar på mer hållbara förpackningsmaterial, lokal infrastrukturutbyggnad samt initiativ som underlättar för konsumenten att återvinna.
Mer information om Bower finns här