Från Sverige är ny partner till Svenska Kocklandslagen

PUBLICERAD: 3 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Nu inleder Från Sverige, Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget ett långsiktigt samarbete. Målet med samarbetet är att fler aktörer ska få upp ögonen för ursprungsmärkningen Från Sverige så att det blir lättare för fler att välja produkter som producerats i Sverige och öka andelen Från Sverige-märkta råvaror och livsmedel på restaurang.

Nu står det klart att Från Sverige blir ny officiell partner till de Svenska Kocklandslagen. Från Sverige är ursprungsmärkningen för svenska råvaror, livsmedel och växter som betyder att produkten är odlad eller född och uppfödd i Sverige, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Märkningen förekommer främst inom handeln men ett långsiktigt mål är att fler aktörer, som exempelvis restaurangägare, i högre utsträckning ska välja svenska produkter och se märkningen som en viktig guide till det svenska.

”Vi ser fram emot ett givande samarbete och erfarenhetsutbyte med Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget. Från Sveriges uppdrag är att inspirera fler att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel på tallriken. Tillsammans med kompetenta kockambassadörer, som dagligen förvandlar svensk råvara till världsunik mat, får vi stora möjligheter att nå ut med vårt budskap. Det här samarbetet blir en viktig pusselbit i vår vision att Från Sverige-märkt är det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer”, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning.

Partnerskapet inleds i samband med att Kocklandslagen förbereder sig inför Culinary World Cup 2022.

”Det känns oerhört roligt att vi nu ska börja samarbeta med Från Sverige. Vi representerar Sverige i internationella tävlingar och för oss är det en självklarhet att vi jobbar med just svenska råvaror. Att vi nu får tillgång till Från Sveriges kunskap om våra svenska råvaror och deras kontaktnät till svenska producenter kommer stärka oss”, säger Jens Ericsson, General Manager för Svenska Kocklandslag.

Kocklandslagen har sedan tidigare använt sig uteslutande av svenska produkter när det kommer till protein, som kött och fågel, och via partnerskapet med Från Sverige kan Kocklandslagen ta ett ännu tydligare grepp mot att jobba med så mycket svenskproducerade råvaror som möjligt.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623