Fiskgrossisten i Lysekil blir en del av Sjöson Mat & Dryck

PUBLICERAD: 14 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Fr v Magnus Hobell, Ulrika Garbrant och Tobias Linder.

Göteborgsbaserade AB Sjömat Skandinavien förvärvar Fiskgrossisten i Lysekil AB, som i och med affären blir en del i Sjömats moderbolag Sjöson Mat & Dryck.

Sjömatsgrossisten AB Sjömat Skandinaviens förvärv av förädlingsföretaget Fiskgrossisten i Lysekil AB resulterar i ett partnerskap med totalt 30 anställda och drygt 220 miljoner i omsättning, där bolagen uppges komplettera varandra såväl organisatoriskt som geografiskt.

AB Sjömat Skandinavien ingår i koncernen Sjöson AB:s affärsområde Mat & Dryck. Ulrika Garbrant, VD och affärsområdeschef för Sjöson Mat & Dryck, ser flera synergier med förvärvet.

”Det är en affär vald med omsorg för att matcha två fina och välskötta bolag. Båda bolagen är framgångsrika på olika sätt, vilket kommer att ge inspiration och möjligheter att lära av varandra men också mer kraft att utveckla nya kundanpassade koncept för såväl måltidslösningar, förädlade produkter och ett bredare sortiment av råvaror. Med vårt stöd på det strategiska planet har de en trygg hamn att utgå ifrån, säger Ulrika Garbrant.

AB Sjömats VD och medgrundare Magnus Hobell säger att Fiskgrossisten och AB Sjömat kompletterar varandra väl, vilket kommer att gagna kunderna:

”Vi påbörjar nu en spännande resa ihop med Fiskgrossisten och välkomnar dem varmt till oss. Med förvärvet kan vi fortsätta att vara en personlig samarbetspartner till våra kunder, men med ännu större bredd av produkter och sjömatskunskap.”

Fiskgrossisten i Lysekils medgrundare Tobias Linder ser partnerskapet med Sjömat som en naturlig utveckling av bolaget, som befinner sig i en generationsväxling.

”Nu kan vi fortsätta att utveckla vårt erbjudande och växa vidare med en stark partner vid vår sida. Att vi dessutom för del av Sjösons strategiska fokus, kompetenser och nätverk är något vi ser som en stor vinst, säger Tobias Linder.

AB Sjömat Skandinavien ingår sedan 2017 i koncernen Sjöson AB och affärsområdet Mat & Dryck tillsammans med Savolax, Aroma Frukt & Grönt och Samtransport i Väst. Sjösons strategi är att förvärva bolag med inriktning på hälsosamma, hållbara och färska produkter sprungna ur en hantverksmässig grund.

”Ur vår synvinkel rimmar detta väl med strategin och förvärvet stärker hela erbjudandet. Via samgåendet nås en gynnsam bredd av såväl bekanta som innovativa produkter och måltidslösningar, där kundens behov är vägledande”, säger Ulrika Garbrant.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland