Paulig satsar på växande kategorin frukost med Risenta granola

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


60 procent av svenskarna* anser att frukost är det viktigaste målet på dagen. Och på Paulig ser man den växande kategorin som en möjlighet att lyfta varumärket Risenta till nya höjder. Med en serie nya granolas från Risenta ska Paulig utöver försäljning leverera på både hälsa och klimat.

Flingor, müsli och granola för tankarna till dagens första mål. Men faktum är att traditionella frukostmål också konsumeras till lunch, som snacks, ja till och med till middag. Kategorin frukost fortsätter att växa och drivs av granola, som nu gått om müsli i popularitet.

”Smak är en stor drivkraft inom granola, men också hälsa. Det ska smaka gott och göra gott. Det har vi tagit fasta på i lanseringen av våra nya granolaprodukter från Risenta, som är rika på fiber, utan tillsatser och med naturlig sötma från dadlar”, säger Niklas Larsson, marknadschef på Paulig i Sverige.

Pauligs målsättning är att samtliga företagets förpackningar ska vara återvinningsbara 2025. Det innebär att man ser över nuvarande sortiment men åtagandet ställer också höga krav på de nya produkter som tas fram.

”För Risenta Crunchy Granola kommer vi under 2022 att introducera en innerpåse i monomaterial, som underlättar materialåtervinningen. Ytterkartongen, som är i papp, kan förstås också återvinnas. Och som alltid är Risentas produkter etthundra procent klimatkompenserade”, säger Niklas Larsson.

Risentas nya Crunchy Granola kommer i smakerna rostad mandel och hasselnöt, äpple och kanel samt kardemumma, hasselnöt och blåbär. Produkterna finns i butik från vecka 3.

PRODUKTFAKTA

Risenta Crunchy Granola – Rostad Mandel & Hasselnöt

En gyllene granola som har ugnsrostats knaprig. Med hasselnötter, pumpakärnor, solroskärnor och rostade mandlar. Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

Risenta Crunchy Granola – Äpple & Kanel

En gyllene granola som har ugnsrostats knaprig. Med mandel och solroskärnor som blandats med friska äppelbitar och kanel. Som pricken över i små frasiga puffar för extra krispighet. Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

Risenta Crunchy Granola – Kardemumma, Hasselnöt & Blåbär

En gyllene granola som har ugnsrostats härligt knaprig. Med hasselnötter, solroskärnor, torkade blåbär och en rejäl nypa kardemumma. Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

 

*Källa: Mintel, 2019

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX