Fazer gör strategiskt förvärv av Trensums Food

PUBLICERAD: 13 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer-koncernen har träffat en överenskommelse om att köpa svenska Trensums Food, som är specialiserat på tillverkning av växtbaserade livsmedel med strategiskt fokus på havredrycker. Förvärvet är ett steg i Fazers tillväxtstrategi att bli en av de ledande aktörerna inom växtbaserad mat och dryck i norra Europa och villkorat av godkännande från svenska Konkurrensverket.  

Förvärvet ger Fazer en betydande kapacitetsökning för havredrycker och en plattform för fortsatt tillväxt med möjlighet att nå nya marknader för non dairy-produkter. Trensums Food blir en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods med inriktning på havrebaserade drycker, frukostprodukter, smoothies, växtbaserade måltider och foodtech.

”Konsumenter efterfrågar alltmer nyttiga, växtbaserade produkter och vår ambition är att bli en av de ledande aktörerna på havre och växtbaserat i norra Europa. Förvärvet ger Fazer en ännu starkare ställning i en snabbväxande kategori och möjlighet att expandera på nuvarande och framtida marknader. Med lång erfarenhet inom havredrycker kommer Trensums Food tillföra oss expertis inom tillverkning samt forskning och utveckling, vilket ytterligare bidrar till Fazers redan starka kompetens inom havre”, säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen.

Trensums Food var först i världen med kommersiell produktion av havredryck och säljer idag sin havredryck till stora delar av världen. Företaget ingår för närvarande i Nordic Food Group AB, som ägs av Profura AB, och omsatte totalt 779 miljoner kronor under räkenskapsåret som avslutades i april 2021. Trensums Food har cirka 180 anställda i Tingsryd.

”Jag är mycket glad över att Fazer, ett nordiskt företag med fokus på matupplevelser och med lång historia, blir ny ägare av Trensums Food. I Fazer ser vi en stark ägare, som är duktig på havre och vill satsa inom växtbaserade produkter. Detta skapar goda möjligheter för Trensums fortsatta utveckling, vilket självklart också är positivt för Tingsryd som ort”, säger Mikael Thörnkvist, VD för Profura AB.

Under de senaste tre åren har Fazer investerat totalt drygt 200 miljoner euro i sina hemmamarknader. Huvuddelen av investeringarna har gjorts i utveckling av havreverksamheten. Nyligen har företaget bland annat fördubblat havrekvarnskapaciteten i såväl Lidköping som Lahtis, Finland. För att påskynda den organiska tillväxten inom växtbaserat investerar Fazer för närvarande i ökad kapacitet i Kaslinks anläggning i Koria, Finland, som förvärvades 2019. Även Trensums Food AB investerar i ytterligare kapacitet, som kommer att tas i bruk under 2022.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48