Almondy bakar tårtor i rätt mängd och tid med hjälp av AI

PUBLICERAD: 9 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Almondy ingår ett partnerskap med techbolaget Binary Brains och tar hjälp av AI, artificiell intelligens, för att få mer träffsäkra prognoser och öka produktionskapaciteten.

Att prognostisera efterfrågan med hjälp av artificiell intelligens är nytt inom bageri- och livsmedelsindustrin. Med hjälp av AI kan man förutse den förändring som kommer att ske baserat på såväl interna som externa faktorer för att öka lönsamhet och minska svinn.

”Vi är väldigt glada över att inleda samarbete med Binary Brains då vi jobbar med att ständigt förbättra våra processer med mål att bli än mer effektiva och nå bättre resultat. Vi har stora förhoppningar om att vi med hjälp av AI kommer att nå längre med vår prognossäkerhet, vilket är en av våra nyckelprocesser. Vi säljer tårtor till 52 länder världen över och bakar cirka 80 000 tårtor varje dag. Att nå en hög prognossäkerhet är avgörande för att kunna leverera på bästa sätt till alla våra kunder. Det är därför ett oerhört viktigt och spännande projekt som ligger i framkant och som får stort fokus på Almondy”, säger Mikael Niklasson, Business Controller och IT-ansvarig på Almondy.

Via AI-baserade prognosmoduler som integreras i Almondys business intelligence-system kan man mer träffsäkert förutse svängningar i efterfrågan och planera produktionen bättre.

”Almondy har från tidig dialog visat stort intresse kring att hitta innovativa sätt att förbättra sina befintliga arbetsmetoder. Vår roll är att agera den sista legobiten i deras effektiviseringsarbete av mer träffsäkra prognoser med mindre manuell handpåläggning. Det är spännande att ett företag som Almondy ökar sin digitalisering genom att börja använda sig av AI, och vi ser fram emot att få vara en del av denna utveckling”, säger Frida Nilsson, kundansvarig Almondy, Binary Brains.

Binary Brains grundades 2018 i Örebro och har 16 anställda i Örebro, Stockholm och Malmö. Företaget har specialiserat sig inom prognostisering av efterfrågan inom supply chain och handel. Företaget levererar prognosmoduler till kunder inom dagligvaruhandel, logistik, lager, evenemang, restaurang, kassasystem, personalhantering och schemaläggning.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker