Varning för att veganmärkning kan ge falsk trygghet

PUBLICERAD: 3 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Grafik från Sifo-undersökningen om veganmärkning och matallergier.

Att ett livsmedel är veganmärkt är ingen garanti för att produkten inte innehåller animalier såsom ägg, mjölk, fisk, skaldjur eller kött. Flera fall har rapporterats där personer fått allvarliga allergiska reaktioner av veganmärkta produkter, skriver Astma- och Allergiförbundet som vill varna föräldrar till barn med matallergi.

En Sifo-undersökning bland föräldrar till barn med matallergi, på uppdrag av Astma- och Allergiförbundet, visar att föräldrar till barn som är fem år eller yngre i högre grad köper veganmärkta produkter jämfört med föräldrar till äldre barn. 60 procent av de tillfrågade uppger också att de har varit ovetande om att veganmärkningen inte garanterar att produkten inte innehåller animalier.

”Flera medlemmar i Astma- och Allergiförbundet har rapporterat att de har fått allvarliga allergiska reaktioner efter att ha ätit veganmärkta livsmedel. Det är oroande. Vi kan se allt fler olika veganmärkningar på marknaden, men den är inte reglerad. Det kan räcka med mycket små mängder för att få en anafylaktisk chock. Att utbudet av veganska och växtbaserade produkter blir allt större är bra, men det är viktigt att de är korrekt märkta och säkra. Livsmedelsföretagen behöver ta sitt ansvar och märka varorna korrekt”, säger Sofia Knáz, legitimerad dietist och matpolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

Tidigare i år gick Livsmedelsverket ut och varnade för att det finns en missuppfattning om att veganmärkning garanterar att produkterna är helt fria från animalier, eftersom den oavsiktligt kan vara kontaminerad med exempelvis mjölk eller ägg.  Veganmärkningen har blivit allt vanligare i takt med att efterfrågan på växtbaserade produkter ökar och är frivillig för företag att använda.

Astma- och Allergiförbundet vill att:

  • EU inrättar ett regelverk om korrekt och tydlig livsmedelsmärkning som företagen måste följa, vilket skulle ge ett säkert utbud med korrekt märkta livsmedel i handeln.
  • Företagen tar ansvar och märker varorna korrekt så länge den politiska processen i EU pågår för att reglera märkningen.
  • Regeringen inrättar ett nationellt kunskapscentrum för matallergi som kan samla kunskap och kompetens för att förebygga sjukdomsfall till följd av matkonsumtion.

Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Public 27 september-14 oktober 2021. Målgruppen är föräldrar till barn med matallergi. Totalt genomfördes 1 001 intervjuer med föräldrar till barn med matallergi.

Sifo-undersökningen om veganmärkning och matallergier bland barn kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.