Svenskt Havreris har utsetts till Årets Foodservicevara 2021

PUBLICERAD: 12 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Susanna Blåvarg

Fazer tog hem utmärkelsen Årets Foodservicevara 2021 med Frebaco Svenskt Havreris i konkurrens med Oddlygood Veggie Grated från Valio Svergie och GoGreen Smokey Rödbetsburgare från Lantmännen. Vinnaren röstades fram av branschen.

Frebaco Svenskt Havreris från Fazer vann Livsmedelspriset 2020 och har nu även röstats fram som Årets Foodservicevara 2021. Priset delades ut vid DLF:s digitala evenemang Foodservice ’21 den 10 november. Råvaran till Svenskt Havreris odlas inom en radie på max 10 mil från Fazers kvarn i Lidköping och produkten beskrivs som ett hållbart och mångsidigt svenskt alternativ till vitt ris.

”Havreriset är en bred råvara, prisvärd och nutida och som kommer att glädja många kök, nu och i framtiden. Vi kommer att få uppleva havreriset i många tappningar, alltifrån en havre-risotto till ett krispigt inslag i en ljummen vintersallad”, säger krögaren Fredrik Eriksson, som är jurymedlem i Årets Foodservicevara 2021.

Havreriset nominerades med följande motivering:

Ett ris som inte är som annat ris och dessutom är både gott och hälsosamt. Frebaco har genom att ångbehandla och polera svensk havrekärna lyckats innovera fram en produkt som passar lika bra till stroganoffen som till risotton. Dessutom bidrar riset till en grönare värld. En värld där vi inte behöver skeppa vitt ris jorden runt.”

Utmärkelsen Årets Foodservicevara tilldelas en produkt som har haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till innovation i branschen och skapat mervärde för restaurangen och/eller storköket och deras gäster. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Livsmedelsgrossisterna för Restaurang och Storkök. En jury bestående av branschföreträdare utser de nominerade produkterna och vinnaren röstas fram av branschen. De övriga två nominerade till Årets Foodservicevara 2021 var GoGreen Smokey Rödbetsburgare från Lantmännen och Oddlygood Veggie Grated från Valio Svergie.

Läs mer om Årets Foodservicevara här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden