LoveMade vill sätta ny standard för klämmisar

PUBLICERAD: 25 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Danska barnmatsmärket LoveMade har tagit WHO:s och livsmedelsmyndigheters larm om sockerhalter i barnmat på allvar. LoveMade lanserar nu mellanmålsklämmisar som sätter en ny standard för denna produktkategori som ofta är dolda sockerbomber. LoveMade finns redan på den svenska marknaden med sina ekologiska barnmåltider framtagna tillsammans med Michelinkockar. Nu blir LoveMade först med att lansera mellanmålsklämmisar för barn med näringspåståendet “Låg sockerhalt”, ett näringspåstående som endast får användas för livsmedel som uppfyller krav enligt EU-lagstiftning.

Klämmisar är en självklar del av väldigt många småbarnsföräldrars vardag. De utgör ofta basen i övergången från ersättning eller bröstmjölk till riktig mat och är sedan länge ett praktiskt komplement för många. Föräldrar väljer mellan olika frukt- och grönsaksmixer, gröt och smoothies med budskap om att det är ekologiska och hälsosamma mellanmål. Att det står ”Inget tillsatt socker” är närmast standard, men det som lätt glöms bort är att vanliga mellanmålsklämmisar ofta är riktiga sockerbomber. Detta trots att WHO flera gånger larmat om problemet i sina studier och livsmedelsmyndigheter i alla nordiska länder lyft frågan. ”Inget tillsatt socker” räcker alltså inte, då naturligt förekommande socker också är socker. Majoriteten av klämmisarna på marknaden innehåller ca. 9–16 g socker per 100 gram och innehåller dessutom inte tillräcklig näring för barnet. Orsaken till den höga sockerhalten är det höga innehållet av frukt, ofta koncentrat, i vanliga klämmisar som gröt och smoothies.

LoveMade, som började sin resa med måltidsrätter för barn framtagna i samarbete med Michelinkockar, vill nu även sätta en ny standard i klämmishyllan. Näringspåståendet “Låg sockerhalt” får bara användas för produkter som uppfyller EU-lagstiftningens krav om godkända näringspåståenden. Näringspåståendet om sockerhalt innebär att produkten får innehålla max 5 gram socker per 100 gram i totala sockerarter. LoveMade går ännu längre och blir det första varumärket i barnmatskategorin som har mindre än 3 gram socker per 100 gram. Det är ungefär en femtedel av vad liknande produkter på marknaden innehåller.

”LoveMade är skapat utifrån starka värderingar. Vår barnmat är vårt statement kring vilken kvalitet vi anser att barns mat ska ha och vad föräldrar har rätt att veta – men också gentemot vår egen bransch. Det är orimligt att det säljs mellanmål till bebisar som ger dem ett sockerintag motsvarande en burk läsk. Även om man som förälder behöver titta på ingredienslista och näringsdeklaration så anser vi att det är vi producenter som har huvudansvaret här”, säger Silvia Wulff, grundare av LoveMade.

LoveMades barnmat har utvecklats i samarbete med de två danska kockarna och delägarna Nikolaj Kirk och Mikkel Maarbjerg samt en klinisk dietist. Förutom en garanterat låg sockerhalt innehåller LoveMades nya produktsortiment inte koncentrat eller juice, utan snarare fler grönsaker samt ingredienser som rapsolja, havre, quinoa och baljväxter för att göra mellanmålet friskare för barnet.

”Som kock, och pappa till fyra barn, brinner jag för små barns resa in i smakernas värld. Det frustrerar mig att så många smoothies och gröt för barn smakar sylt, det är inte bra för barnets smakutveckling. Med våra produkter har vi skapat en mildare mindre söt smakprofil som gör att barnen tidigt introduceras för olika smaker och lär sig att äta hälsosamt och varierat från början”, säger Mikkel Maarbjerg.

Alla LoveMades produkter är helt naturliga och ekologiska. De distribueras i mer än 1600 butiker runtom i Norden.

LoveMades klämmisar finns att köpa på ICA, Citygross och Mathem från och med vecka 43. Rek.pris 12,95 kr – 13,90 kr. Klämmisarna kommer i fem smaker:

·          Gröt med havre, quinoa, äpple och kanel

·          Gröt med havre, palsternacka, jordgubbe och äpple

·          Puré med quinoa, ärtor, zucchini och äpple

·          Smoothie med quinoa, morot, majs & mango

·          Smoothie med quinoa, äpple och sötpotatis

Läs vidare

Apetit lanserar nyttigare snacks

Apetit utökar sitt sortiment av frysta grönsakssnacks med Buffalo Blomkålsvingar.
Apetit_Buffalo_Cauliflower_Wings

For Real! Foods uppdaterar receptet och får ny delägare

For Real! Foods tar in Food Pharmacy som delägare och uppdaterar receptet på sin vitkålsbaserade pizzabotten.
af7443297a7ec8bb_org

Nespresso lanserar komposterbara kapslar

Efter tre års forskning och utveckling har Nespresso skapat en pappersbaserad, hemkomposterbar kapsel.
P_4585_COFFEE_BAGS_ESPRESSO_COFFEE_V2

Skogaholm Sommarruta på tillfälligt besök

Fazer lanserar Skogaholm Sommarruta i portionsbitar med extra kryddning av fänkål, korianderfrön och anis.
Skogaholmsommarruta

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd