Axfood bygger Sveriges största solcellspark

PUBLICERAD: 21 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

”Med Sveriges största solcellspark tar vi nästa stora kliv i satsningen på förnybar energi”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Axfood.

Axfood fortsätter att satsa på förnybar energi och bygger Sveriges största solcellspark i samarbete med Alight. När anläggningen tas i bruk 2023 kommer den att täcka cirka 15 procent av Axfoods elförbrukning.

Solcellsparken kommer att omfatta cirka 60 000 solpaneler och ha en kapacitet som motsvarar cirka 40 MW, vilket täcker runt 15 procent av Axfoods årliga elförbrukning. Det motsvarar drygt 8 000 normalstora villors genomsnittliga årsförbrukning av el.

Axfood och leverantören Alight samarbetar genom ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement) där Alight äger, bygger, installerar och sköter driften av anläggningen, medan Axfood åtar sig att köpa all den el som produceras under minst tio år. Tillståndsprocessen för parken är under behandling och svar förväntas före årsskiftet.

”Med Sveriges största solcellspark tar vi nästa stora kliv i satsningen på förnybar energi. Förutom att vår egen verksamhet blir grönare, bidrar vi till en markant ökning av tillgång på solenergi i landet”, säger Klas Balkow, Axfoods VD och koncernchef.

Solcellsparken, som beräknas stå klar i början av 2023, är en del av satsningen från Axel Johnsons koncernbolag, som med tre större anläggningar fördubblar Sveriges produktionskapacitet från solenergi.

2013 satte Axfood upp den första större solcellsanläggningen på Dagabs lager i Backa, Göteborg. Målet är att minst 25 procent av Axfoods lager- och butikstak ska förses med solpaneler, där det visar sig lämpligt och där fastighetsägaren har gett sitt godkännande.

Fram till 2020 hade Axfood minskat sina klimatpåverkande utsläpp med 76 procent, jämfört med basåret 2009. Förnybar el från sol, vind och vatten, högre andel fossilfria varutransporter, mindre klimatpåverkande kylar och frysar och färre tjänsteresor med flyg ligger bakom resultatet. Målet är att uppnå nettonollutsläpp från den egna verksamheten senast 2030.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantmännen först med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännen blir först i världen att i år genomföra en fossilfri produktion av livsmedel i stor skala.
Drönarbild över öppna landskap

Han går från Oatly till The Green Dairy

Johan Girdo, operativ chef för Oatly i Europa, Mellanöstern och Afrika, har utsetts till ny vd i The Green Dairy.
Johan_Girdo_0001

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt