Årets glöggnyhet - Blossa 21

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Årets stora glöggnyhet är inspirerad av den spanska staden Valencia. Blossa 21 är en hyllning till solmogna apelsiner. Flaskan är härligt orange – smakmässigt gifter sig glöggkryddor med frisk och söt apelsin.

Spänningen brukar vara stor när Blossa släpper sin årgångsglögg. Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen.

I år blev glöggen ett par veckor försenad, men nu är den äntligen här. Årets glögg Blossa 21 har färdats till den spanska staden Valencia för att hitta inspiration till årets smak.

Valencia har några av Europas vackraste apelsinodlingar, vita blommor kontrasterar vackert mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna, vilket går igen i flaskan.

Smaken beskrivs som en fusion av traditionella glöggkryddor och apelsinens sötma och friskhet. Blossa 21 är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, där man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal och smaksatt med apelsinblom.

”Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen. Det kombineras i sin tur med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex karaktär. Den söta och friska smaken balanseras med en hint av beska som slutligen gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans design hämtar inspiration från fruktens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Illustrationerna för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. En konstform man i Valencia refererar till som Azulejo.

Den guldfolierade siffran “21” är en historisk referens till hur de valencianska apelsinerna sveptes in med papper stämplat med guldmotiv för att locka konsumenter. Bakom designen står Scandinavian Design Group Norge som har gjort sin första design för Blossa årgångsglögg detta år.

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2