Årets glöggnyhet - Blossa 21

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Årets stora glöggnyhet är inspirerad av den spanska staden Valencia. Blossa 21 är en hyllning till solmogna apelsiner. Flaskan är härligt orange – smakmässigt gifter sig glöggkryddor med frisk och söt apelsin.

Spänningen brukar vara stor när Blossa släpper sin årgångsglögg. Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen.

I år blev glöggen ett par veckor försenad, men nu är den äntligen här. Årets glögg Blossa 21 har färdats till den spanska staden Valencia för att hitta inspiration till årets smak.

Valencia har några av Europas vackraste apelsinodlingar, vita blommor kontrasterar vackert mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna, vilket går igen i flaskan.

Smaken beskrivs som en fusion av traditionella glöggkryddor och apelsinens sötma och friskhet. Blossa 21 är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, där man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal och smaksatt med apelsinblom.

”Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen. Det kombineras i sin tur med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex karaktär. Den söta och friska smaken balanseras med en hint av beska som slutligen gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans design hämtar inspiration från fruktens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Illustrationerna för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. En konstform man i Valencia refererar till som Azulejo.

Den guldfolierade siffran “21” är en historisk referens till hur de valencianska apelsinerna sveptes in med papper stämplat med guldmotiv för att locka konsumenter. Bakom designen står Scandinavian Design Group Norge som har gjort sin första design för Blossa årgångsglögg detta år.

 

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta