Ny handbok för privata restauranger ska rädda mer mat

PUBLICERAD: 1 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

|

Samarbete för minskat matsvinn, som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet, har tagit fram en handbok som ger restauranger praktiska tips på hur de ska rädda mer mat.

Svenska restauranger kastar omkring 70 000 ton mat varje år. En del är skal, ben och annat oätligt men mycket hade kunnat ätas om maten hade hanterats rätt.

”Matsvinn orsakar stor klimat- och miljöpåverkan och kostar mycket pengar, så det är viktigt att restauranger har rutiner för att minimera det”, säger Elvira Molin på IVL, som har arbetat med handboken.

Livsmedelsverket har tidigare gett ut en handbok för offentliga storkök. Nu har den anpassats för privata restauranger, med handfasta råd om hur de kan minska matsvinnet. Arbetet har genomförts av Samarbete för minskat matsvinn, en frivillig nationell överenskommelse där parter från hela livsmedelskedjan deltar.

Att minska matsvinnet lönar sig, inte bara för miljön och klimatet utan även ekonomiskt. En amerikansk studie från 2019 visade att varje dollar som användes för att minska matsvinnet i restauranger gav en vinst på sex dollar.

Restauranger kan minska svinnet genom sitt arbete i köket, hur man planerar serveringen och genom att påverka gästerna att kasta mindre mat. Offentliga storkök har ofta problemet med att gästerna äter för lite. Utmaningen för privata restauranger är vanligen den omvända – matgästerna både tar och äter mer än de behöver. Att arbeta för minskat matsvinn kan därför både leda till bättre resurseffektivitet och bidra till bättre folkhälsa.

”Man kan exempelvis använda mindre tallrikar, erbjuda olika portionsstorlekar eller se till att gästerna har möjlighet att ta med sig den mat som de inte äter upp”, säger Elvira Molin.

Handboken presenterar tips och recept från restauranger som framgångsrikt har minskat sitt matsvinn. Nyckeln är samarbete mellan dem som lagar och dem som serverar maten.

”Ett tips är att alltid planera för rester så de inte slängs. Genom att använda dem klokt minskar behovet att köpa in mat”, säger Elvira Molin.

Handboken kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48