Fazer Dumle Havredryck med smak av choklad och kola med havre

PUBLICERAD: 27 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer Dumle Havredryck kombinerar Dumlekolans choklad- och kolasmak med len havre. Den fylliga chokladdrycken är växtbaserad och tillverkas av nordisk havre. Nyheten lanseras i svenska matbutiker vecka 39 2021.

Fazer Dumle Havredryck tillverkas av nordisk fullkornshavre och är en växtbaserad dryckesnyhet som kan avnjutas som den är och både kall och varm. Produkten passar även utmärkt som bas i olika desserter och blir extra god toppad med en klick vispad Fazer Aito Oat for Whipping.

Fazer Dumle Havredryck säljs i enlitersförpackningar som räcker längre och kan oöppnade förvaras i rumstemperatur.

”Konsumtionen av växtbaserade drycker ökar stadigt. Vi vill erbjuda läckra alternativ till alla som gillar växtbaserade drycker och är nyfikna på något nytt. Vad är väl då godare än den klassiska Dumlekolan! Den ikoniska produktens kombination av choklad och kola är ursprungligen mjölkbaserad, men den klassiska Dumle-smaken passar utmärkt även i en växtbaserad produkt”, säger Susanna Kallio, Brand and Category Director på Fazer.

Dumle-smaken har sina rötter i Sverige där företaget Mazetti 1945 tillverkade den första platta godisklubban som 1960 fick namnet Dumle. Fazer köpte Mazetti 1975 och Dumle är sedan dess en del av Fazers produktsortiment. På 1980-talet lanserade Fazer chokladgodiset Dumle Toffee Caramel. Dumle är känd för sin unika och lätt igenkännliga smak och är en ikonisk produkt såväl i Norden som ute i världen. Dumle säljs i mer än 30 länder runt om i världen.

– Dumle är en populär smak och inte enbart i Norden, utan har också många fans runt om i världen. Efterfrågan på växtbaserade drycker med choklad- och kakaosmak är stor i Europa, och vi tror att Fazer Dumle Havredryck kommer att sticka ut med sin unika choklad- och kolasmak, säger Susanna Kallio.

Från och med början av september kommer Dumle havredryck även att finnas på menyn i alla Gateau-butiker i Sverige.

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3