Avstannad vegetarisk trend i Matrapporten 2021

PUBLICERAD: 16 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari

|||

2021 är året då det vegetariska ätandet minskar för första gången sedan Matrapportens start för 10 år sedan. Det framgår av kommunikationsbyrån Food & Friends senaste undersökning om svenskarnas matvanor.

I förra årets Matrapport konstaterade Food & Friends att pandemin har gjort stora avtryck i hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Avtrycken fortsätter även i år med några tydliga nya tendenser.

66 procent uppger att de oftare kommer att bjuda hem vänner på middag efter Corona-pandemin, än vad de gjorde innan. 25 procent av svenskarna svarar att de är mycket intresserade av mat och matlagning och 33 procent uppger att de har ökat sitt sökande efter matinspiration under Corona-pandemin. 80 procent av svenska folket ser sig som allätare och bara 3 procent definierar sig som vegetarianer. 65 procent kommer att äta som vanligt under 2021 och bara 20 procent vill minska sin konsumtion av nöt- och griskött. 3 procent svarar att de kommer att bli vegetarianer och lika många att de kommer att äta mer kött under året.

42 procent äter kött, fisk och/eller kyckling minst 5 gånger i veckan och 19 procent uppger att de aldrig äter vegetariskt. Den vanligaste skälet till att äta vegetariskt är att det är hälsosamt, följt av att det är bättre för miljön.

Det allra viktigaste kriteriet när svensken ska välja sin middagsmat är att det är gott.

Som vanligt har Food & Friends även tagit fram topplistor över svenskarna populäraste rätter. Spagetti med köttfärssås behåller topplaceringen bland vardagsrätterna, följt av kyckling, som har gått om pastarätter på andraplatsen. De tio vanligaste rätterna står för 55 procent av alla vardagsrätter.

Bland de populäraste helgrätterna står tacos som vinnare även i år, följt av pizza, som har gått om både kyckling och biff på andraplatsen. Ny på listan är pasta som har tagit sig in på en sjätteplats. De tio vanligaste rätterna står för 60 procent av alla helgrätter.

Vegotoppen har fått en ny etta, nämligen pasta med sås, som har avancerat från en tredjeplats och gått om både grönsakssoppa och sallad.

Årets absoluta trendrätt är poké bowl, på andra plats kommer pasta och på tredje sushi.

Matrapporten 2021 kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.