Avstannad vegetarisk trend i Matrapporten 2021

PUBLICERAD: 16 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari

|||

2021 är året då det vegetariska ätandet minskar för första gången sedan Matrapportens start för 10 år sedan. Det framgår av kommunikationsbyrån Food & Friends senaste undersökning om svenskarnas matvanor.

I förra årets Matrapport konstaterade Food & Friends att pandemin har gjort stora avtryck i hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Avtrycken fortsätter även i år med några tydliga nya tendenser.

66 procent uppger att de oftare kommer att bjuda hem vänner på middag efter Corona-pandemin, än vad de gjorde innan. 25 procent av svenskarna svarar att de är mycket intresserade av mat och matlagning och 33 procent uppger att de har ökat sitt sökande efter matinspiration under Corona-pandemin. 80 procent av svenska folket ser sig som allätare och bara 3 procent definierar sig som vegetarianer. 65 procent kommer att äta som vanligt under 2021 och bara 20 procent vill minska sin konsumtion av nöt- och griskött. 3 procent svarar att de kommer att bli vegetarianer och lika många att de kommer att äta mer kött under året.

42 procent äter kött, fisk och/eller kyckling minst 5 gånger i veckan och 19 procent uppger att de aldrig äter vegetariskt. Den vanligaste skälet till att äta vegetariskt är att det är hälsosamt, följt av att det är bättre för miljön.

Det allra viktigaste kriteriet när svensken ska välja sin middagsmat är att det är gott.

Som vanligt har Food & Friends även tagit fram topplistor över svenskarna populäraste rätter. Spagetti med köttfärssås behåller topplaceringen bland vardagsrätterna, följt av kyckling, som har gått om pastarätter på andraplatsen. De tio vanligaste rätterna står för 55 procent av alla vardagsrätter.

Bland de populäraste helgrätterna står tacos som vinnare även i år, följt av pizza, som har gått om både kyckling och biff på andraplatsen. Ny på listan är pasta som har tagit sig in på en sjätteplats. De tio vanligaste rätterna står för 60 procent av alla helgrätter.

Vegotoppen har fått en ny etta, nämligen pasta med sås, som har avancerat från en tredjeplats och gått om både grönsakssoppa och sallad.

Årets absoluta trendrätt är poké bowl, på andra plats kommer pasta och på tredje sushi.

Matrapporten 2021 kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210