Chokladen Virunga Origins lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 7 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Afrikas äldsta och viktigaste nationalpark ligger i ett utsatt konfliktområde som styrs av över hundra olika milisgrupper. Nu har den svenska organisationen 3W, som grundats av Paul Leander-Engström, byggt en chokladfabrik i konfliktzonen som anställer änkorna till dödade parkvakter från Virunga National Park. Nu lanseras chokladen Virunga Origins i Sverige där samtliga intäkter oavkortat går tillbaka till området.

Virunga National Park i Demokratiska Republik Kongo (DR Kongo) har den största biologiska mångfalden i hela Afrika inklusive de utrotningshotade bergsgorillorna. Parken ligger i området för de blodigaste konflikterna i modern tid och har en utbredd fattigdom. För att skapa arbetstillfällen och skydda parken har organisationen The World We Want (3W) byggt en chokladfabrik i Virunga som främst anställer änkorna till dödade parkvakter.

”Projektet Virunga Origins är av stor vikt för regionen”, säger Emmanuel de Merode som är högsta chef för Virunga National Park. ”Fabriken skapar nya viktiga arbetstillfällen då hela produktionen sker lokalt, till skillnad från tillverkare som bara köper områdets kakaobönor till lägsta pris. Försäljningen av chokladen hjälper oss även att finansiera bevarandet av parken då väpnade strider, tjuvjakt och illegal avverkningen är en del av vardagen”.

Virunga Origins är framtaget tillsammans med belgaren Dominique Persoone, en av världens främsta chokladmakare. Virunga Origins Milk Chocolate är mild choklad på 38 procent kakao som har viss nötighet och toner av karamell. Virunga Origins Dark Chocolate är gjord på 63 procent kakao och har en intensiv chokladsmak med toner av torkad frukt och mocca.

Produkterna säljs redan framgångsrikt i DR Kongo men lanseras nu även i Sverige genom Mathem samt direkt på nätet genom Virunga Origins. Chokladen kommer även till fler butiker inom kort.

 

Läs vidare

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Sju höstnyheter från CandyKing

Fruktigt, salt och segt är utmärkande för CandyKings sju nya lösgodisbitar.
CandyKing-Liggande-1[4][3][4]

Alpro lanserar havredryck till kaffet

Alpro I Love Coffee Oat är en ny växtbaserad dryck som är framtagen för att ha i kaffe.
A_Coffee_Barista_Master_Image_flat_white_latte_art___Drinks_I-love-coffee-16-9

Blossa 23: En hyllning till Blossas hantverkshistoria

Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle, som även kommer i en alkoholfri variant.
Blossa-2023-Alkoholfri+15bildregel

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206