Chokladen Virunga Origins lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 7 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Afrikas äldsta och viktigaste nationalpark ligger i ett utsatt konfliktområde som styrs av över hundra olika milisgrupper. Nu har den svenska organisationen 3W, som grundats av Paul Leander-Engström, byggt en chokladfabrik i konfliktzonen som anställer änkorna till dödade parkvakter från Virunga National Park. Nu lanseras chokladen Virunga Origins i Sverige där samtliga intäkter oavkortat går tillbaka till området.

Virunga National Park i Demokratiska Republik Kongo (DR Kongo) har den största biologiska mångfalden i hela Afrika inklusive de utrotningshotade bergsgorillorna. Parken ligger i området för de blodigaste konflikterna i modern tid och har en utbredd fattigdom. För att skapa arbetstillfällen och skydda parken har organisationen The World We Want (3W) byggt en chokladfabrik i Virunga som främst anställer änkorna till dödade parkvakter.

”Projektet Virunga Origins är av stor vikt för regionen”, säger Emmanuel de Merode som är högsta chef för Virunga National Park. ”Fabriken skapar nya viktiga arbetstillfällen då hela produktionen sker lokalt, till skillnad från tillverkare som bara köper områdets kakaobönor till lägsta pris. Försäljningen av chokladen hjälper oss även att finansiera bevarandet av parken då väpnade strider, tjuvjakt och illegal avverkningen är en del av vardagen”.

Virunga Origins är framtaget tillsammans med belgaren Dominique Persoone, en av världens främsta chokladmakare. Virunga Origins Milk Chocolate är mild choklad på 38 procent kakao som har viss nötighet och toner av karamell. Virunga Origins Dark Chocolate är gjord på 63 procent kakao och har en intensiv chokladsmak med toner av torkad frukt och mocca.

Produkterna säljs redan framgångsrikt i DR Kongo men lanseras nu även i Sverige genom Mathem samt direkt på nätet genom Virunga Origins. Chokladen kommer även till fler butiker inom kort.

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org