Bärry har funnits sedan 1969 och är en favorit hos svenskarna. Lagom till sommaren lanseras den nya smaken Äpple & Kanel med karaktäristiskt syrlig naturell yoghurt på toppen och en smakrik äppelkompott i botten. En Novusundersökning visar att det finns många olika sätt att njuta sin Bärry på!
Undersökningen visar att var tredje svensk äter Bärry, och att de njuter sin Bärry på olika sätt:
34 % ”jag äter rakt ner, får med lite sylt på skeden, men rör inte om”
30 % ”jag rör om helt så att all sylt och yoghurt blandas”
25 % ”jag rör några varv innan jag börjar äta”
6 % ”jag skakar innan jag öppnar locket”
5 % ”jag äter Bärry helt orörd. Jag äter först all yoghurt, sen sylten”
”Bärry är en yoghurt full av njutning och personlighet och det är lite kul att det finns så många olika sätt att njuta sin Bärry på. Det är lätt att bli nyfiken på de som äter sin Bärry helt orörd. Den nya smaken med en äppelkompott i botten hoppas vi ska förgylla sommaren och bli en ny favorit för många. I samband med lanseringen byter vi även plasten i våra bägare till polypropen. Det är en etthundra procent återvinningsbar plast, vilket är ett led i ”Plastinitiativet” säger Cecilia Anjou, Brand Manager Bärry”.
Kavli som äger och marknadsför Bärry har ställt sig bakom det branschgemensamma ”Plastinitiativet” som lanserades av DLF, där målsättningen är att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden och som omfattas av producentansvarsförordningen ska gå att materialutnyttja senast år 2025.
Bärry finns i fyra goda smaker. Klassikern körsbär som lanserades 1969, samt blåbär, jordgubb/smultron och nyheten Äpple & Kanel. Bärry är marknadsledare inom kategorin singelbägare, och är gjord på svensk mjölk.
Källa: Novus, 1000 intervjuer, ålder 18-79 år. Genomförd i april-2021.