Svenska tonåringar är petigare med maten än småbarn

PUBLICERAD: 26 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Barn i åldern 10-17 år är mest petiga när det gäller mat, medan småbarn under 4 år gärna provar nya smaker. Mer än 25 procent av de svenska föräldrarna har inte introducerat ett nytt livsmedel till sina barn på över ett år och närmare 20 procent erkänner att de lagar samma måltider om och om igen för att hålla stämningen fredlig. Det visar en undersökning från HelloFresh.

I genomsnitt introducerar de flesta föräldrar nya livsmedel till sina barn var sjätte månad eller oftare. Undersökningen visar dock att över en fjärdedel av föräldrarna inte hade gjort det på över ett år, medan 9 procent svarade, att de inte hade gett sina barn något nytt i matväg på över 10 år.

Det verkar som att föräldrar begränsar variationen i sina barns kosthållning utifrån sina egna preferenser. 70 procent av föräldrarna svarade att de har uteslutit vissa livsmedel för att ”de vet att barnen inte kommer att gilla dem”. Ytterligare 40 procent sa att de utesluter maträtter om de inte vet hur man lagar dem, medan 18 procent medger att de lagar samma måltider om och om igen för att hålla stämningen fredlig när det är matdags.

Enligt resultaten är umami, kryddiga och beska smaker de svåraste att få barn att prova, medan de mest utmanande livsmedlen är fisk och grönsaker, både tillagade och råa.

Många föräldrar, särskilt yngre, belönar sina barn för att de provar nya livsmedel, vilket kan vara kontraproduktivt, enligt HelloFresh kökschef Sara Hoffgaard.

“Om sockerhaltigt och onyttigt godis används som belöning, blir de ännu mer önskvärda för ett barn och gör barnen mindre troliga att prova nyttigare alternativ. Genom att belöna barn för deras matvanor, skapar vi en konstruktion där barn måste genomlida en ”dålig sak”, som att äta grönsaker, för att få en ”bra sak”, som en söt efterrätt. Detta tillvägagångssätt kan psykologiskt underbygga att maten inte är något som är trevligt, utan något som helt enkelt måste ätas innan vi unnar oss något gott.“

Ett av de mest populära tillvägagångssätten för att handskas med petiga ätare, som 34 procent av föräldrarna föredrog, var att lägga till nya livsmedel i små mängder. Sara förklarar varför detta kan vara effektivt:

“Det är klokt att inkludera ett obekant livsmedel tillsammans med mat som du vet att ditt barn gillar. I huvudsak fungerar den bekanta maten som en snuttefilt för ditt barn, vilket gör att de känner sig mer bekväma vid middagsbordet. Gör jämförelser mellan det nya livsmedlet och maten de redan gillar, till exempel ”den här maten är knaprig, precis som morötter som du gillar.”

Mer om undersökningen finns att läsa här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1