Nu landar Oatlaws på butikshyllorna

PUBLICERAD: 26 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar varumärket Oatlaws sina första produkter i svenska butiker. Alla Oatlaws produkter är etthundra procent veganska, utan tillsatt raffinerat socker och med så få och naturliga ingredienser som möjligt. Bakom varumärket finns det svenska foodtech investmentbolaget Nicoya, innovativa matproducenten Foodiq, entreprenören Ash Pournouri samt skådespelaren och entreprenören Joel Kinnaman.

Chia-och proteinpuddingarna är första steget på företagets resa. Den svenska foodtech startupen Oatlaws lanserar nu sina första produkter i svenska butiker. Oatlaws skapades med syfte att utveckla veganska produkter med så få och naturliga ingredienser som möjligt, bra näringsinnehåll och utan tillsatt raffinerat socker. Produkterna speglar de växande trender som vuxit fram de senaste åren, som till exempel kravet på ett större utbud av växtbaserade livsmedel.

”Det pågår en revolution inom matindustrin som konsumenterna till stor del driver. I samarbetet med Nicoya och deras experter har vi fokuserat på en ny målgrupp som vuxit fram de senaste åren. Gruppen består av människor med höga krav på rena ingredienslistor, preferens för växtbaserat och noll vilja att kompromissa med smakupplevelser. Med Oatlaws kan vi erbjuda dem produkterna som de vill ha och vi börjar med supergoda näringsrika veganska chia-och proteinpuddingar utan artificiella ingredienser, säger Johanna Linnros, VD på Oatlaws.B

akom Oatlaws står Nicoya, det svenska investmentbolaget med fokus på foodtech, entreprenören Ash Pournouri samtskådespelaren och entreprenören Joel Kinnaman som är medgrundare. Även den finska matproducenten Foodiq är delägare. Slalomveteranen Mattias Hargin har investerat i bolaget.Nyligen har även matinspiratören David Frenkiel börjat engagera sig i Oatlaws och kommer att vara med i utvecklingen av bolagets framtida produktportfölj.

”Vi vill skapa en större förståelse för vad man faktiskt stoppar i sig varje dag. Genom vårt nya varumärke Oatlaws ska vi skapa en rörelse där fler människor börjar läsa ingredienslistorna på produkterna de handlar och får bättre förståelse för vad tillsatser och socker gör med kroppen, säger Joel Kinnaman.

De första Oatlaws-produkterna som når butikshyllorna är tre helt veganska puddingar: Oat & Chia Pudding Red Berries, Oat & Chia Pudding Mango Passion samt Oat & Protein Pudding Chocolate. Oatlaws produkter säljs i dagligvarubutiker i Stockholm samt på Mathem.se.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org