Växtbaserat driver framtidens mattrender

PUBLICERAD: 19 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I Icas nya framtidsrapport ”Växa Tillsammans” undersöks drivkrafter, barriärer och trender inom växtbaserad mat i Sverige. I samband med framtagandet av rapporten har Ica identifierat ord som indikerar den svenska framtida matkonsumtionen. Flertalet av årets trendord är tydligt kopplade till den alltmer breddade terminologin inom det växtbaserade köket.

”Bland årets microtrender ser vi flera nya fenomen som ett direkt resultat av pandemin. Men också termer som tidigare främst varit bekanta för vegetarianer men som nu börjar får en alltmer folklig förankring vilket är en tydlig symbol för det skifte vi befinner oss i”, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica.

I rapporten identifieras följande åtta trendord för framtidens matkonsumtion:

Spökkök
En trend under pandemin har varit framväxten av så kallade ”dark kitchens”, ”ghost kitchens” eller ”virtual restaurants” – på svenska ”spökkök” – digitala restauranger med kök som enbart används för att producera mat för take-away och hemleveranser. Därmed behövs ingen serveringspersonal.

Nuvara
Under pandemin har många fått mer tid för reflektion och en ökad medvetenhet kring sina livsval. En fjärdedel av alla svenskar har börjat göra mer meningsfulla val och cirka hälften planerar att börja äta och konsumera mer meningsfullt än idag.

Råvaruretorik
Ökad tillgänglighet av svenskodlade råvaror och engagerande berättelser om ursprunget och hur råvaran har tagits om hand från jord till bord ger fart åt den växtbaserade maten.

Fem-food
I Icas undersökning framstår kvinnor ofta som mer engagerade och medvetna i sina matval än männen. På frågan vilken animalisk produkt de skulle välja att behålla, ifall de övergick till en mer växtbaserad kost, svarar 28 procent av männen nötkött, mot 13 procent av kvinnorna. Kanske får kvinnor en avgörande roll för utvecklingen av framtidens växtbaserade mat, både när det gäller sin egen kosthållning och att inspirera männen.

Klimatmat
På frågan vad människor skulle göra mer av år 2025 för att deras matinköp ska bli mer prisvärda, hamnar tre svarsalternativ tydlig i topp: ta vara på rester, laga mer mat från grunden och äta varor i säsong. Fler än hälften skulle vara beredda att betala upp till 10 procent mer för livsmedel med 50 procent lägre klimatavtryck. Samtidigt upplever många växtbaserade alternativ som dyra. För ett hållbart matsystem i framtiden kommer kombinationen prisvärt och växtbaserat att vara en viktig ingång till konsumenter.

Näringsängslan
Konsumenter efterfrågar näringsmärkningar på de växtbaserade alternativen, det gäller även dem som föredrar kött, fisk och kyckling. För dem som enbart identifierar sig som köttätare skulle ”tillräckligt med näring” vara den näst viktigaste anledningen att gå över till växtbaserat.

Neo-Vego
I takt med att allt fler väljer vegetariska alternativ skiftar också de drivkrafter och värderingar som är mest styrande för matvalen. Tidigare har djurens mående och tillvaro värderats högst, nu är önskan om att minska sin klimatpåverkan (39 procent) och även den egna hälsan (36 procent) betydligt viktigare faktorer för att välja bort köttet.

Skogstokig
För att ta reda på vad svenskarna helst vill avnjuta i framtiden har Ica undersökt menyerna på 20 trendsättande restauranger. Bland alternativ som picklat, örtigt och rökt är det temat ”från skogen” som sticker ut som tydlig favorit (34 procent). Det handlar exempelvis om rätter som grillade kantareller, svartvinbärsbakade rödbetor, rostad skogssvamp och karljohanssvampglass.

Här finns rapporten i sin helhet

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden