Prisras på kakao ökar risken för barnarbete

PUBLICERAD: 5 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Vårens kraftiga prisras på kakao i Elfenbenskusten ökar risken för barnarbete. Det skriver Fairtrade Sverige, som uppmanar branschen att agera. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att sju av tio svenskar skulle avstå från att köpa choklad, om de visste att barnarbete låg bakom.

Kakaopriset fastställs av Elfenbenskustens regering och anger det lägstapris som uppköpare ska betala vid inköp av kakao från landet. Det priset har nu sjunkit med 25 procent för perioden maj till oktober 2021. Anledningen till prisraset är minskad försäljning.

”Kakaoodlare som sedan tidigare lever i extrem fattigdom får nu ännu mindre betalt. Vi vet att ökad fattigdom leder till ökad risk för barnarbete. Nu behöver branschen agera för att värna barnens rättigheter”, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

”Historiskt sett, exempelvis under den ekonomiska krisen på 90-talet, har prisras på kakao inneburit att färre barn går i skolan – och att fler hamnar i arbete.”

Den största delen av den kakao som konsumeras i Sverige kommer från Elfenbenskusten och Ghana. Där arbetar närmare 1,6 miljoner barn i åldern 5-17 år med kakao, enligt en undersökning från universitet i Chicago. Det är ungefär lika många barn som det finns i samma åldersgrupp i hela Sverige.

En undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Fairtrade Sverige visar att sju av tio svenskar skulle välja bort en viss choklad om de visste att den producerats med hjälp av barnarbete. Starkast avstånd tar kvinnliga konsumenter. Bara 8 procent av kvinnorna skulle köpa choklad som de visste producerats med hjälp av barn, att jämföra med 15 procent av männen.

”De allra flesta konsumenter vill inte handla choklad där produktionen inneburit att barn har behövt arbeta i stället för att gå i skolan. Nu när risken för barnarbete ökar till följd av pandemin är det viktigare än någonsin att chokladföretagen tar ett större ansvar och betalar kakaoodlarna ett högre pris, säger Hewan Temesghen.

För att lyfta problemen inom kakaobranschen lanserar Fairtrade Sverige chokladbollsutmaningen i samband med fikakampanjen Fairtrade Challenge. Målet är att baka 100 000 chokladbollar på Fairtrade-märkt kakao – för alla barns rätt att gå i skolan – inför chokladbollens dag den 11 maj.

”Genom att välja Fairtrade-märkt kakao kan företag och kaféer, hemmabagare och chokladälskare, gemensamt bidra till en mer hållbar handel med kakao som motverkar barnarbete och värnar alla barns rätt att gå i skolan”, säger Hewan Temesghen.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Nya YH-utbildningar ska stärka svensk livsmedelsindustri

YH Akademin startar fler nya utbildningar inom livsmedelsproduktion, både längre program och kortare kurser för yrkesverksamma.
livsmedelsindustri_utbildning_yhakademin

Saffran sätter smak på årets pepparkaka från Annas

Annas Pepparkakor presenterar Årets smak 2024: Annas Limited Edition Saffran.
Annas-2024-0047

De tävlar om finalplatserna i Änglamarkspriset 2024

KF och Coop presenterar de fem nominerade som tävlar om tre finalpriser i Änglamarkspriset 2024.
mattias bergqvist

KLS investerar 152 miljoner i Dalsjöfors

KLS bygger ut sin anläggning i Dalsjöfors för 152 miljoner, vilket ska öka kapaciteten med 30 procent.
default