AI ska ta Picadelis salladsbarer till nästa nivå

PUBLICERAD: 30 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Picadelis nya plattform Arcorder använder sig av AI för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser. Tekniken leder till snabbare och mer tillförlitliga beställningar, stora tidsvinster och minskat matsvinn.

”Vi har tagit ett enormt digitalt kliv med den nya AI-plattformen. Vår uppkopplade kyldisk ger oss data om varje enskild produkt vilket möjliggör en precis beräkning av vad butiken bör beställa för att hålla en fräsch salladsbar. Enkelt uttryckt; genom algoritmer hjälper vi dem som sköter salladsbaren att beställa rätt produkter i rätt mängd”, säger Jonas Landström, chef för IT och affärsutveckling på Picadeli.

Den nya AI-plattformen, Arcorder, beräknar orderrekommendationer baserat på bland annat planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik samt externa faktorer som väderprognoser och helgdagar – allt för att maximera tillgänglighet och samtidigt minimera svinn. Systemet ett modernt gränssnitt, där den som beställer kan se exakt hur allt beräknats och vilka konsekvenserna blir om orderförslaget ändras.

”Vi är övertygade om att kombinationen av AI-baserade prognoser och butikernas gedigna erfarenhet är det som leder till den bästa lösningen. Vårt system fungerar likt en digital assistent, det blir både enklare och roligare att ha en attraktiv salladsbar och konsumenterna får en bättre upplevelse”, säger Jonas Landström.

Arcorder började utvecklas för ett år sedan och har under de senaste månaderna testats tillsammans med ett 30-tal butiker på ett flertal marknader. Picadeli har utvecklat lösningen internt. Den är byggd med serverless-teknologi på Amazons molninfrastruktur, vilket gör den enkel att skala upp för att möta kraven från både stora livsmedelskedjor och nya marknader i Picadelis fortsatta expansion.

Picadelis patenterade salladsbar Arctic finns i över 2 000 butiker på sju europeiska marknader och erbjuder ett stort sortiment av salladsingredienser som konsumenterna själva mixar. De digitaliserade salladsbarerna skickar information i realtid om bland annat produkternas hållbarhet och eventuella temperaturavvikelser. Salladsbarerna är utrustade med hygienfokuserade designlösningar, som automatiserat handdesinfektionsmedel, hängredskap och huvor, samt ett patenterat kylsystem.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker