Lyxig italiensk, lufttorkad skinka från Zeta

PUBLICERAD: 9 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För ett halvt sekel sedan startade italienaren Fernando Di Luca varumärket Zeta. Idén var att dela med sig av medelhavsmatens läckerheter genom att ta det bästa från Italien till Sverige. 50 år senare har svenskarna mycket att välja på, men än överraskar italienarna med nya innovationer.

”För att uppmärksamma 50-årsfirandet lite extra lanserar vi en unik italiensk, lufttorkad skinka från en av våra mest trogna leverantörer i norra Italien. Den heter Zeta San Valentino och är alltså en riktig kärleksskinka”, säger Måns Falk, ansvarig för Di Luca & Di Lucas matakademi, och skrattar.

Få nationer är så stolta över sin mat som italienarna, och de värnar omsorgsfullt om traditioner och mathantverk som ofta bevarats i generationer. Ändå kan det som redan är gott ibland bli ännu godare.

”Till skillnad från vanlig Prosciutto di Parma benas San Valentino-skinkan ur redan innan den saltas och torkas. Det ger en högre avdunstning på kortare tid och därmed en bättre, jämnare kvalitet samt en aningen torrare konsistens. Tolv månaders lagring ger den därefter en rik karaktär med balanserad sälta och angenäm sötma”, berättar Måns.

Förutom att skinkas benas ur innan den saltas och torkas, tillverkas den utifrån en strikt process som på många sätt påminner om den för Parmaskinka. Det är samma höga kvalitet på råvaran, inga tillsatser förekommer utan det är kött, salt, luft och tid som gör jobbet.

”Den här är en riktig lyxskinka som bör avnjutas precis som den är, antingen som god aptitretare innan maten eller på charkbrickan med en fin olivolja ringlad över. Den uppmärksamme serverar den givetvis vid extra kärleksfyllda tillfällen”, avslutar Måns.

Zeta San Valentino, 80 g, finns i välsorterade ICA- och Coop-butiker och kostar cirka 70 kronor. Produkten är en av Di Luca & Di Lucas jubileumsprodukter och finns till försäljning under hela 2021.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2