Lyxig italiensk, lufttorkad skinka från Zeta

PUBLICERAD: 9 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För ett halvt sekel sedan startade italienaren Fernando Di Luca varumärket Zeta. Idén var att dela med sig av medelhavsmatens läckerheter genom att ta det bästa från Italien till Sverige. 50 år senare har svenskarna mycket att välja på, men än överraskar italienarna med nya innovationer.

”För att uppmärksamma 50-årsfirandet lite extra lanserar vi en unik italiensk, lufttorkad skinka från en av våra mest trogna leverantörer i norra Italien. Den heter Zeta San Valentino och är alltså en riktig kärleksskinka”, säger Måns Falk, ansvarig för Di Luca & Di Lucas matakademi, och skrattar.

Få nationer är så stolta över sin mat som italienarna, och de värnar omsorgsfullt om traditioner och mathantverk som ofta bevarats i generationer. Ändå kan det som redan är gott ibland bli ännu godare.

”Till skillnad från vanlig Prosciutto di Parma benas San Valentino-skinkan ur redan innan den saltas och torkas. Det ger en högre avdunstning på kortare tid och därmed en bättre, jämnare kvalitet samt en aningen torrare konsistens. Tolv månaders lagring ger den därefter en rik karaktär med balanserad sälta och angenäm sötma”, berättar Måns.

Förutom att skinkas benas ur innan den saltas och torkas, tillverkas den utifrån en strikt process som på många sätt påminner om den för Parmaskinka. Det är samma höga kvalitet på råvaran, inga tillsatser förekommer utan det är kött, salt, luft och tid som gör jobbet.

”Den här är en riktig lyxskinka som bör avnjutas precis som den är, antingen som god aptitretare innan maten eller på charkbrickan med en fin olivolja ringlad över. Den uppmärksamme serverar den givetvis vid extra kärleksfyllda tillfällen”, avslutar Måns.

Zeta San Valentino, 80 g, finns i välsorterade ICA- och Coop-butiker och kostar cirka 70 kronor. Produkten är en av Di Luca & Di Lucas jubileumsprodukter och finns till försäljning under hela 2021.

Läs vidare

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210