Lyxig italiensk, lufttorkad skinka från Zeta

PUBLICERAD: 9 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För ett halvt sekel sedan startade italienaren Fernando Di Luca varumärket Zeta. Idén var att dela med sig av medelhavsmatens läckerheter genom att ta det bästa från Italien till Sverige. 50 år senare har svenskarna mycket att välja på, men än överraskar italienarna med nya innovationer.

”För att uppmärksamma 50-årsfirandet lite extra lanserar vi en unik italiensk, lufttorkad skinka från en av våra mest trogna leverantörer i norra Italien. Den heter Zeta San Valentino och är alltså en riktig kärleksskinka”, säger Måns Falk, ansvarig för Di Luca & Di Lucas matakademi, och skrattar.

Få nationer är så stolta över sin mat som italienarna, och de värnar omsorgsfullt om traditioner och mathantverk som ofta bevarats i generationer. Ändå kan det som redan är gott ibland bli ännu godare.

”Till skillnad från vanlig Prosciutto di Parma benas San Valentino-skinkan ur redan innan den saltas och torkas. Det ger en högre avdunstning på kortare tid och därmed en bättre, jämnare kvalitet samt en aningen torrare konsistens. Tolv månaders lagring ger den därefter en rik karaktär med balanserad sälta och angenäm sötma”, berättar Måns.

Förutom att skinkas benas ur innan den saltas och torkas, tillverkas den utifrån en strikt process som på många sätt påminner om den för Parmaskinka. Det är samma höga kvalitet på råvaran, inga tillsatser förekommer utan det är kött, salt, luft och tid som gör jobbet.

”Den här är en riktig lyxskinka som bör avnjutas precis som den är, antingen som god aptitretare innan maten eller på charkbrickan med en fin olivolja ringlad över. Den uppmärksamme serverar den givetvis vid extra kärleksfyllda tillfällen”, avslutar Måns.

Zeta San Valentino, 80 g, finns i välsorterade ICA- och Coop-butiker och kostar cirka 70 kronor. Produkten är en av Di Luca & Di Lucas jubileumsprodukter och finns till försäljning under hela 2021.

Läs vidare

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1

Blossa 2024 har smak av rökig whisky och tång

I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och en salt förnimmelse av sjö och hav.
Blossa-2024_bild-PRM

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Senaste nytt

Sämre lönsamhet trots högre matpriser

Prisökningarna på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB.
Carl Eckerdal_Chefekonom_Livsmedelsforetagen_Kostnadskris_EMV

Kravs nya produktpris: Go Organic Award

Krav lanserar priset Go Organic Award, som går till en produkt som inspirerar konsumenter till att köpa mer ekologiska varor.
Go Organic Award Web_PrM 1000x500

Xoma avbryter listningen

Algföretaget Xoma avbryter listningsprocessen på Spotlight Stock Market AB.
983f65487ecc62ad_org

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga