Coop byter förpackningar – sparar 57 ton ny plast årligen

PUBLICERAD: 8 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari

|Coops nya förpackningar är gjorda av transparent, återvunnen plast och kommer att bli återvinningsbara.

Coop kommer under våren att byta ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter. De nya förpackningarna är gjorda av transparent, återvunnen plast och kommer att bli återvinningsbara. Genom att byta förpackningsmaterial minskar Coop användningen av ny oljebaserad plast med 57 ton årligen.

Idag använder Coops butiker livsmedelstråg i färgad frigolit eller pp-plast för att butikspacka fisk- och köttprodukter. Det är material som främjar hög livsmedelshygien men som är gjorda av ny fossil råvara. De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen PET-plast.

”Vi letar hela tiden fler sätt att minska plastanvändning och öka återvinningen av material inom Coop. Nu tar vi ett steg till när vi går över till fler förpackningar av återvunnen plast. Vi behåller samma höga kvalitetskrav men till ett lägre klimatavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef för Coop Sverige.

Bytet av förpackningar är en del av Coops strategi för att minska klimatutsläppen från den egna verksamheten. De nya förpackningarna för butikspackade kött- och fiskprodukter är gjorda av återvunnen plast (returpet). Alla plastförpackningar under Coops egna varumärken och i serviceförpackningar i butik ska senast år 2030 vara av 100 procent förnybar eller återvunnen råvara.

Coop har sedan tidigare gjort bland annat följande insatser för att minska plastanvändningen och öka återvinningen:

• Bytt förpackningarna till kött och fisk som kommer konsumentförpackad till butik till förnybar eller återvunnen råvara
• Bytt till återvunnen plast i juice- och vattenförpackningar
• Infört pant på saftflaskor
• Ingått samarbete med återvinningsappen Bower där kunder kan återvinna förpackningar och få pant.

Under våren 2021 kommer också en stor mängd engångsplastartiklar i plast, som tallrikar, bestick och sugrör, att fasas ut ur Coops sortiment och ersättas

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1