Matkalkylator ska få finska hushåll att minska matavfallet

PUBLICERAD: 30 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Fanny Haga

Paulig och Naturresursinstitutet (Luke) lanserar en gratis matkalkylator som hjälper de finländska hushållen att räkna ut mängden av sitt matavfall, dess klimatpåverkan och ekonomiska värde.

En finländsk familj på fyra personer slänger i snitt mat för upp till 500 euro varje år. Totalt uppgår det årliga finländska matavfallet till cirka 500 miljoner euro. Matavfallet uppstår i alla skeden av matens värdekedja och hushållens andel är betydande, åtminstone en tredjedel, enligt forskningen. Koldioxidutsläppet av finländarnas matavfall motsvarar cirka 6 000 miljoner personbilskilometer.

“Vi köper för mycket mat, uppskattar den inte tillräckligt mycket samt kan eller orkar inte utnyttja rester för att tillreda nya rätter. Från matrester får man enkelt ingredienser till exempelvis omeletter, grytor, pastarätter, pizza, piroger och så vidare. Det viktigaste man kan göra för att minska sitt matavfall är att planera mera. Många blandar också ihop bäst före- och sista förbrukningsdag. Faktum är att upp till hälften av maten fortfarande är ätbar när den slängs. Med matkalkylatorn vill vi att hushållen ska få upp ögonen för sitt matavfall, enkelt mäta det och påverka sina vanor och rutiner”, säger Juha-Matti Katajajuuri, specialforskare på Naturresursinstitutet.

Matkalkylatorn är i första hand riktad mot hushållen, men i framtiden skulle även restauranger och matbutiker kunna dra nytta av den. I nuläget beräknar kalkylatorn, förutom hushållens matavfall, även klimatpåverkan och värdet i pengar.

“Det kan vara svårt för många att ändra vanor, särskilt om man inte ser ett tydligt problem. Vi lade därför till, utöver mängden matavfall och klimatpåverkan, den ekonomiska aspekten i kalkylatorn. Syftet med kalkylatorn är inte att skuldbelägga någon, utan att uppmärksamma hushållen på sina konsumtionsvanor och på så sätt bli en del av lösningen. Kalkylatorn skulle till exempel kunna användas som ett läromedel i grundskolans lektioner om privatekonomi”, säger Kaisa Lipponen, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Paulig.

Att minska matavfallet är en del av Pauligs hållbarhetsprogram och ambitionen är att halvera matavfallet i den egna värdekedjan fram till år 2030. Programmet omfattar mer hållbara produkter och tjänster, klimat och cirkularitet samt ett rättvis och inkluderande arbetssätt.

I en undersökning som görs tillsammans med Helsingfors universitet studeras inköpskedjan av råvaror för att ta reda på när matavfall uppstår. Paulig utvecklar löpande också processer för att minska avfallet i den egna verksamheten.

Matavfallskalkylatorn, som nu lanseras i Finland, är en del av Pauligs hållbarhetsprogram. Syftet med projektet är att rikta uppmärksamheten mot matavfall, ge tips för att minska det och hjälpa till att uppskatta mängden i de finska hushållen.

“Som ett internationellt företag är minskat matavfall ett väldigt viktigt mål för oss. Vi arbetar löpande med att minska vårt eget matavfall. Mat är till för att ätas. Mat som blir till avfall är bortkastade resurser och orsakar onödiga utsläpp. Vi vill vara en del i att lösa den globala utmaningen och hjälpa Finland bli en föregångare i att minska sitt matavfall. Vi hoppas att matkalkylatorn inspirerar finländare att göra ansvarsfulla val i vardagen”, säger Kaisa Lipponen.

Paulig testade matkalkylatorn tillsammans med företagsnätverket Helsinki Think Company och studenter vid Helsingfors universitet deltog i testningen av kalkylatorns utvecklingsversion.

“Det var glädjande att se hur entusiastiskt och hängivet studenterna deltog i testfasen. Det är tydligt att ämnet intresserar, och flera studenter hade redan på förhand följt sitt eget matavfall och funderat på miljökonsekvenserna”, berättar Maiju Palosaari, Helsinki Think Company.

Testa kalkylatorn och läs mer här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

43 procent mindre socker i Carlsbergs läsk

75 procent av all läsk som Carlsberg Sverige säljer idag är fri från tillsatt socker.
ZINGO

Han är Ica Sveriges nya marknadschef

Fredrik Kullberg tillträder som marknadschef på Ica Sverige den 1 mars.
Annika SvedbergAnnika Svedberg - Retuschera bort utväxt hår

Fairtrade skärper kraven på avskogningsfritt kaffe

De nya kriterierna för Fairtrade-certifierat kaffe är striktare än EU:s avskogningsförordning.
KAFFE_Costa-Rica_kaffebonor-i-hander_Fotograf-Eyder-Montano_ID-20787-1024x683

CEJN lanserar blåspistol i detekterbar plast

208 Detect blåspistol är den första metall- och röntgendetekterbara blåspistolen i plast på den globala marknaden.
metal-xray-detectable3