Middagsfrid lanserar matkasse med klimatberäknade recept

PUBLICERAD: 26 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I början av mars lanserar Middagsfrid det senaste tillskottet i kategorin färdigplanerade matkassar, Middagsfrids Klimatgoda kasse. Kassen är framtagen utifrån den databas och klimatmärkning som systerföretaget Mat.se har tagit fram tillsammans med forskningsinstitutet RISE.

Den nya matkassen gör det enklare för alla som vill äta mat med mindre klimatpåverkan utan att göra matlagningen mer komplicerad. Genom Middagsfrid får konsumenterna hjälp med både planering och hemleverans av råvaror och recept.

”Även när man väljer varor med lägre klimatpåverkan kan det vara utmanande att kombinera dem till fulltaliga recept och måltider. Därför har vi tagit fram en matkasse där vi hjälper kunderna med det utan att för den skull kompromissa med smaken”, säger Andreas Furu, affärsområdesansvarig för Middagsfrid.

Menyerna i den Klimatgoda kassen har inspirerats av WWF:s koncept One Planet Plate, vilket innebär att de har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,5 kilo koldioxidekvivalenter per måltid. Idag är genomsnittet per portion för ett hushåll i Sverige cirka 2 kilo koldioxidekvivalenter.

I kassen ingår tre middagar för fyra personer till priset av 845 kronor. Några exempel på recept är pasta med basilikakräm av silkestofu, torskrygg med smörcitronette och gryn samt vegansk bouillabaisse med aioli.

One Planet Plate

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1