Kronfågels transportutsläpp har minskat med 85 procent

PUBLICERAD: 25 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Kronfågel har minskat sin transportpåverkan med 85 procent sedan man skiftade till förnybart och fossilfritt bränsle för både in- och distributionstransporter, vilket sparar 3300 ton CO2 per år. Skiftet ligger i linje med DLF:s Transportinitiativ, som Kronfågel skrivit på sedan tidigare.

Större delen av Kronfågels in- och distributionstransporter tankas numera med HVO100, som är ett 100 procent förnybart och fossilfritt dieseldrivmedel. Sedan en tid tillbaka kan även Kronfågels leverantörer tanka HVO100 vid företagets anläggning, ett initiativ som har tagits gemensamt med ett av åkerierna.

”Vi arbetar fokuserat med hållbarhet i omtanke om människorna, kycklingarna och planeten. En stor del av vårt hållbarhetsarbete handlar om hur vi kan minska våra koldioxidutsläpp i hela värdekedjan och då är transporterna ett mycket viktigt område. Distribution av dagligvaror generar många transporter varje dag och det är självklart för oss att vi, tillsammans med våra samarbetspartners, ska verka för en övergång till förnybara och fossilfria drivmedel”, säger Mats Hedlund, VD på Kronfågel.

HVO100 minskar utsläppen med cirka 85 procent, från 2,64 kilo till 0,4 kilo CO2, per liter bränsle jämfört med vanlig diesel. Koldioxidutsläppen från Kronfågels distribution samt intransport av kyckling blev tack vare HVO100 knappt 600 ton CO2 jämfört med runt 3 900 ton för ”vanligt” fossilt bränsle. Minskningen, cirka 3300 ton på årsbasis, motsvarar klimatavtrycket från ungefär 400 ”medelpersoner” i Sverige under ett år (åtta ton CO2 per person och år, enligt Naturvårdsverkets statistik). Beräkningen gäller med undantag för ett par mindre transportsträckor där leverantörerna ännu inte har ställt om till 100 procent.

”Snart hundra procent förnybart i distributions- och intransporter är en mycket god bit på vägen och jag är stolt över mina kollegor som drivit förändringen. Men för att uppfylla våra mål helt krävs det att vi tittar på hela ”transportkartan” och ser till att även resor med egna bilar så långt som möjligt är fossilfria. Det arbetet är under utveckling”, säger Janneke Vackerberg, kommunikation- och hållbarhetschef på Kronfågel.

Kronfågel är anslutet till Fossilfritt Sveriges Transportutmaning genom DLF:s Transportinitiativet. Målsättningen med Transportinitiativet 2025 är att inrikestransporter, både egenutförda och köpta i DLF:s medlemsföretag, ska vara fossilfria senast år 2025.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Vi träffade en blivande honungssommelier!

I den svenska paviljongen på Biofach 2023 mötte vi en blivande honungssommelier.
Honey

Senaste nytt

Peas of Heaven krokar arm med stjärnkock

Peas of Heaven har utvecklat tre nya växtbaserade produkter i samarbete med stjärnkocken Marcus Samuelsson.
burgare copy

Allerum vill se mer svensk ost i kyldisken

Svensk ost allt ovanligare i butikernas ostdiskar, men Skånemejerier med varumärket Allerum ser stora förutsättningar för ett ökat utbud av svensk ost.
Stefan-Andersson_biten-Kristianstad

Barilla först som hbtqi-certifierat livsmedelsföretag

Pastaproducenten Barilla, med varumärket Wasa knäckebröd, blir det första hbtqi-certifierade företaget inom livsmedelsbranschen.
Skärmavbild 2024-11-06 kl. 13.34.19

Livsmedelsföretagen: "Fackens lönekrav är oansvariga"

"Verklighetsfrämmande och oansvarigt". Livsmedelsföretagen kommenterar facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent år 2025.
Avtal 2025_Livsmedelsforetagen_Eckerdal_van Rijswijk_2