Kronfågels transportutsläpp har minskat med 85 procent

PUBLICERAD: 25 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Kronfågel har minskat sin transportpåverkan med 85 procent sedan man skiftade till förnybart och fossilfritt bränsle för både in- och distributionstransporter, vilket sparar 3300 ton CO2 per år. Skiftet ligger i linje med DLF:s Transportinitiativ, som Kronfågel skrivit på sedan tidigare.

Större delen av Kronfågels in- och distributionstransporter tankas numera med HVO100, som är ett 100 procent förnybart och fossilfritt dieseldrivmedel. Sedan en tid tillbaka kan även Kronfågels leverantörer tanka HVO100 vid företagets anläggning, ett initiativ som har tagits gemensamt med ett av åkerierna.

”Vi arbetar fokuserat med hållbarhet i omtanke om människorna, kycklingarna och planeten. En stor del av vårt hållbarhetsarbete handlar om hur vi kan minska våra koldioxidutsläpp i hela värdekedjan och då är transporterna ett mycket viktigt område. Distribution av dagligvaror generar många transporter varje dag och det är självklart för oss att vi, tillsammans med våra samarbetspartners, ska verka för en övergång till förnybara och fossilfria drivmedel”, säger Mats Hedlund, VD på Kronfågel.

HVO100 minskar utsläppen med cirka 85 procent, från 2,64 kilo till 0,4 kilo CO2, per liter bränsle jämfört med vanlig diesel. Koldioxidutsläppen från Kronfågels distribution samt intransport av kyckling blev tack vare HVO100 knappt 600 ton CO2 jämfört med runt 3 900 ton för ”vanligt” fossilt bränsle. Minskningen, cirka 3300 ton på årsbasis, motsvarar klimatavtrycket från ungefär 400 ”medelpersoner” i Sverige under ett år (åtta ton CO2 per person och år, enligt Naturvårdsverkets statistik). Beräkningen gäller med undantag för ett par mindre transportsträckor där leverantörerna ännu inte har ställt om till 100 procent.

”Snart hundra procent förnybart i distributions- och intransporter är en mycket god bit på vägen och jag är stolt över mina kollegor som drivit förändringen. Men för att uppfylla våra mål helt krävs det att vi tittar på hela ”transportkartan” och ser till att även resor med egna bilar så långt som möjligt är fossilfria. Det arbetet är under utveckling”, säger Janneke Vackerberg, kommunikation- och hållbarhetschef på Kronfågel.

Kronfågel är anslutet till Fossilfritt Sveriges Transportutmaning genom DLF:s Transportinitiativet. Målsättningen med Transportinitiativet 2025 är att inrikestransporter, både egenutförda och köpta i DLF:s medlemsföretag, ska vara fossilfria senast år 2025.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Svenskarna nyfikna på odlat kött

Över hälften av svenskarna är öppna för att prova odlat kött, enligt en ny rapport.
CC-BY New Age Meats

Vårens nyheter från Arla

Arla lanserar flera nyheter, bland annat en laktosfri mjölkdryck med extra protein och kalcium, Yoggi med körsbärssmak och proteinrika mellanmål.
Arla Protein

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell