Växtbaserat ska få fler måltidsturister att välja Sverige

PUBLICERAD: 15 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Restaurang MULL. Anders, Adam och Thess. Foto: Agnes Maltesdotter

För att inspirera och göra det enkelt för matintresserade turister att hitta växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige, har Visit Sweden initierat influencer-samarbetet ”Plant based by Sweden”.

Med Plant based by Sweden vill Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Swedens Måltidsturismprogram, lyfta fram det svenska progressiva köket genom goda exempel på växtbaserade upplevelser, hållbart entreprenörskap och intressanta besöksmål över hela Sverige. Initiativet är ett samarbete med influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till ställen med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie, dels en matguide på engelska.

Syftet är att dels få måltidsintresserade resenärer att välja Sverige, dels att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserat.

”Matintresserade internationella resenärer förknippar måltidsdestinationen Sverige med hållbarhet, hälsa och ett bra utbud av växtbaserad mat. Den bilden vill vi gärna förstärka och samtidigt göra det ännu lättare för resenärerna att hitta till dessa upplevelser. Det finns mycket kvar att göra för att produktion och konsumtion av mat ska vara helt hållbar och det här blir ett bidrag för att gå i den riktningen, berättar Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

I programserien reser Thess Elgquist och fotografen Agnes Maltesdotter till åtta destinationer i Sverige, där de träffar matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat och desserter samt dryck som passar till.

Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland: Lilla Bjers, Grebbestad: Catxalot, Järpen: Kolåsens fjällhotell, Malmö: Mat- och chokladstudion, Mullhyttan: Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland: Rudenstams, Stockholm: Växthuset och Sundsvall: Naturaj.

Programserien började publiceras under februari på Kunskapsbanken Måltid för företagarna och på Visit Swedens YouTubekanal för resenären kort därefter. I anslutning till varje avsnitt följer även två recept, så att resenären redan nu kan uppleva svenska smaker hemifrån innan resandet kommer igång igen.

Kunskapsbanken Måltid
Guiden Plant based food guide
Plant based by Thess

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)