Växtbaserat ska få fler måltidsturister att välja Sverige

PUBLICERAD: 15 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Restaurang MULL. Anders, Adam och Thess. Foto: Agnes Maltesdotter

För att inspirera och göra det enkelt för matintresserade turister att hitta växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige, har Visit Sweden initierat influencer-samarbetet ”Plant based by Sweden”.

Med Plant based by Sweden vill Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Swedens Måltidsturismprogram, lyfta fram det svenska progressiva köket genom goda exempel på växtbaserade upplevelser, hållbart entreprenörskap och intressanta besöksmål över hela Sverige. Initiativet är ett samarbete med influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till ställen med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie, dels en matguide på engelska.

Syftet är att dels få måltidsintresserade resenärer att välja Sverige, dels att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserat.

”Matintresserade internationella resenärer förknippar måltidsdestinationen Sverige med hållbarhet, hälsa och ett bra utbud av växtbaserad mat. Den bilden vill vi gärna förstärka och samtidigt göra det ännu lättare för resenärerna att hitta till dessa upplevelser. Det finns mycket kvar att göra för att produktion och konsumtion av mat ska vara helt hållbar och det här blir ett bidrag för att gå i den riktningen, berättar Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

I programserien reser Thess Elgquist och fotografen Agnes Maltesdotter till åtta destinationer i Sverige, där de träffar matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat och desserter samt dryck som passar till.

Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland: Lilla Bjers, Grebbestad: Catxalot, Järpen: Kolåsens fjällhotell, Malmö: Mat- och chokladstudion, Mullhyttan: Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland: Rudenstams, Stockholm: Växthuset och Sundsvall: Naturaj.

Programserien började publiceras under februari på Kunskapsbanken Måltid för företagarna och på Visit Swedens YouTubekanal för resenären kort därefter. I anslutning till varje avsnitt följer även två recept, så att resenären redan nu kan uppleva svenska smaker hemifrån innan resandet kommer igång igen.

Kunskapsbanken Måltid
Guiden Plant based food guide
Plant based by Thess

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx