Miljardstöd att söka för marknadsföring av mat

PUBLICERAD: 26 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

2020 minskade försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige med 2 procent.

I år finns motsvarande 1,8 miljarder svenska kronor att söka för att marknadsföra jordbruksprodukter och livsmedel som producerats i EU. Syftet är att öka konsumtionen av EU-producerade matvaror. Stödet riktar sig till bransch- och producentorganisationer och en del av det har öronmärkts för projekt med fokus på hållbarhet, ekologiskt, frukt och grönt.

I slutet av januari 2021 öppnar EU-kommissionen återigen upp möjligheten att söka medel för säljfrämjande åtgärder. Genom stödet går det att få en medfinansiering som täcker upp till 85 procent av kostnaden för exempelvis reklamkampanjer eller deltagande i utställningar och mässor.

”Vi har tyvärr inte haft så många ansökningar från Sverige tidigare, men glädjande nog ser vi ett ökat intresse från de svenska organisationerna. De senaste åren har vi fått godkända ansökningar från Svenskt kött, Organic Sweden och Ekologiska lantbrukarna. Det rör sig om stora summor så det är givetvis viktigt att Sverige är med och tar del av stödet precis som andra EU-länder. Jag hoppas att många tar chansen att söka i år”, säger Susanna Axelsson, handelspolitisk utredare på Jordbruksverket.

Stödet kan sökas av branschorganisationer, producentorganisationer och andra typer av organisationer som arbetar övergripande och som uppfyller kraven. Syftet med stödet är att öka konsumtionen av EU-producerade jordbruksprodukter och livsmedel i och utanför EU. Delar av budgeten har öronmärkts för projekt med fokus på hållbarhet, ekologiskt, frukt och grönt. Mer information om finansieringsmöjligheterna finns på Jordbruksverkets hemsida.

De som är intresserade av att söka stödet kan delta i EU:s digitala informationsdagar 28 och 29 januari. Sista anmälningsdag 27 januari på denna länk

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx