McPlant - McDonald’s Sverige lanserar burgare av 100% växtkött

PUBLICERAD: 15 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar McDonald’s Sverige en helt ny plattform för växtbaserade burgare: McPlantTM.  Genom lanseringen av McPlant blir McDonald’s Sverige en av de första marknaderna att erbjuda sina gäster en helt ny smakupplevelse och en burgare av hundra procent växtkött. Just nu genomförs ett pilottest av McPlant på McDonald’s restauranger i Linköping och Helsingborg, med målet att lansera burgaren vid alla McDonald’s restauranger i Sverige på sikt.

McDonald’s har sedan 1997 haft växtbaserade alternativ på menyn och 2017 var McDonald’s Sverige först i världen med en helt vegansk burgare – McVegan. Den senaste tiden har McDonald’s gjort uppdateringar i befintliga restaurangen för att öka menyflexibiliteteten och ge gäster ännu bättre möjligheter att anpassa sitt menyval helt efter egna preferenser. I och med lanseringen av McPlant, en burgare att hundra procent växtkött, breddar McDonald’s sitt erbjudande ytterligare med en ny smaskig burgare!

”McPlant erbjuder en helt ny smakupplevelse, men ändå med samma ikoniska McDonald’s smak som vanligt. Vår växtbaserade burgare är till för alla våra gäster – både de som är sugna på att prova något nytt, och som ytterligare ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt”, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige.

Receptet för den växtbaserade burgaren är framtaget exklusivt av och för McDonald’s och lever upp till McDonald’s höga standard på god smak och kvalitet. McPlant har en klassisk McDonald’s smak i form av välbalanserade toner av umami, bra tuggmotstånd och textur och den steks tillsammans med övriga burgare på stekhällar. En växtbaserad burgare för alla gäster som gillar McDonald’s vanliga burgare, helt enkelt.

”Det här är ett spännande test av en riktigt god burgare, vi följer testlanseringen av McPlant på nära håll och är väldigt nyfikna på gästernas reaktioner på burgaren. Genom att vara marknaden där McPlant testas ges vi möjlighet att visa att en växtbaserad-burgare har stor potential på McDonald’s meny, som ett komplement till våra övriga erbjudanden”, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s Sverige.

McDonald’s Sverige serverar mat till över 400 000 gäster varje dag. En undersökning som Kantar-Sifo genomfört i slutet av 2020 visar att en dryg tredjedel av svenskarna idag klassar sig som flexitarianer, det vill säga att man äter vegetarisk kost, utan att för den skull helt överge köttet. McDonald’s vill vara det goda valet för många och försöker alltid att anpassa sin meny efter gästernas preferenser. Med McPlant adderar McDonald’s Sverige ytterligare ett alternativ till den flexitariska menyn, som gör det lättare för gäster att välja burgare helt efter dagens tycke och smak.

 

Läs vidare

For Real! Foods uppdaterar receptet och får ny delägare

For Real! Foods tar in Food Pharmacy som delägare och uppdaterar receptet på sin vitkålsbaserade pizzabotten.
af7443297a7ec8bb_org

Nespresso lanserar komposterbara kapslar

Efter tre års forskning och utveckling har Nespresso skapat en pappersbaserad, hemkomposterbar kapsel.
P_4585_COFFEE_BAGS_ESPRESSO_COFFEE_V2

Skogaholm Sommarruta på tillfälligt besök

Fazer lanserar Skogaholm Sommarruta i portionsbitar med extra kryddning av fänkål, korianderfrön och anis.
Skogaholmsommarruta

Vårens nyheter från Arla

Arla lanserar flera nyheter, bland annat en laktosfri mjölkdryck med extra protein och kalcium, Yoggi med körsbärssmak och proteinrika mellanmål.
Arla Protein

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.