Svegro utökar satsningen på nya förädlade produkter

PUBLICERAD: 18 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Katarina Henriksson är ny produktutvecklare på Svegro.

Svegro utökar satsningen på innovation av sitt förädlade sortiment genom att inrätta en ny tjänst som produktutvecklare. Katarina Henriksson, agronom med inriktning livsmedel, tillträder tjänsten under december.

Katarina Henriksson kommer närmast från Vitamin Well, där hon under tre år utvecklade flera framgångsrika produktkoncept till dagligvaruhandeln inom både befintliga och nya kategorier. Hon har också en gedigen erfarenhet av kvalitetsarbete inom livsmedelsindustrin från sina tidigare arbetsgivare Lantmännen och Menigo, där hon både har arbetat inom dagligvaruhandel och foodservice.

Genom att bredda sortimentet vill Svegro ta en tydligare position inom det växande hälso- och hållbarhetssegmentet med fokus på smak. De första innovationerna lanserades 2019 i form av smakrik svensk Örtpesto, tillverkad av färska örter från Svegros ekologiska växthus på Färingsö utanför Stockholm.

Under 2021 och 2022 planerar Svegro att lansera ett flertal nya koncept med basen i svensk växtbaserad råvara, där Katarina kommer att driva produktutvecklingsarbetet.

”I och med rekryteringen av Katarina Henriksson får vi egen intern kompetens inom produktutveckling av förädlade produkter och möjlighet att accelerera takten på vår innovationsresa. Vi är mycket glada över att en talang som Katarina har valt att fortsätta utveckla sin karriär hos oss”, säger Karin Fredlund Fröjd, innovations- och marknadschef på Svegro.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx